InterEast hade som mål att öka tillväxten, nå nya målgrupper och arbeta med större kunder både i Sverige och internationellt. Lösningen blev en total omstart av kommunikationen för att öka transportföretagets kännedom och sätt att arbeta med kommunikation som ett tillväxtverktyg.
InterEast hade vid projektstart en äldre och utdaterad webb, ingen extern kommunikation, inga kanaler i sociala medier och ingen uttalad värdegrund att arbeta utifrån.
Det första steget var därför att göra en omstart av varumärket – hur företaget presenteras och utifrån vilka värderingar och målsättningar som de kommunicerar. Första steget var att ta fram en kommunikationsplattform, ny visuell identitet och en ny webb tillsammans med en kommunikationsstrategi. Greatness PR har sedan projektstarten 2016 arbetat löpande med företagets alla varumärkes- och kommunikationsrelaterade delar.
Ny webb
Greatness PR projektledde arbetet med InterEasts nya hemsida i samarbete med webbyrån Tigerton, och ansvarade både för disposition och innehåll på den nya webben.
Gammal webb
Ny webb 2019
Marknads- och företagskommunikation
Med målsättningen att växa både i Sverige och på flera internationella marknader utvecklade Greatness PR InterEasts företag- och marknadskommunikation. Främst genom löpande pressmeddelanden, kundcase och webbnyheter som distribuerats till branschmedier och potentiella kunder.
Pressmeddelande om generationsväxling i företaget.
Pressmeddelande om utnämning till Gasellföretag
Det löpande kommunikationsarbetet har resulterat i publicitet i de viktigaste branschmedierna vid ett stort antal gånger vilket har lett ökad varumärkeskännedom. Några exempel:
Transportnet: InterEast siktar på europeisk expansion
Transportnet: Så fungerar tågtrafiken till Kina
Tidningen proffs: Hans företag är certifierat mot cabotage
Transport och logistik: InterEast storsatsar på sjötransporter
Employer Branding
Precis som i många branscher är kompetensförsörjning en ständig utmaning för företag inom transportsektorn. För att lyfta InterEast som arbetsgivare har Greatness PR lagt fokus på att berätta storys om företagets anställda och hur det är att arbeta på InterEast.
Employer Branding-artikel: En dag på jobbet med en speditör
Employer Branding-artikel med InterEast-medarbetare i Rumänien