Vem bryr sig om skrivare? Rätt många visade det sig när it-bolaget Caperio gjorde en e-postkampanj mot existerande kunder i deras kundvårdssystem.
– Digital merförsäljning behöver inte vara så komplicerat, det gäller att erbjuda kunskap och hjälp till kunderna på ett trovärdigt sätt, säger Catharina Löfqvist, marknadsansvarig på it-bolaget Caperio.
Skrivare, eller print som man säger i branschen, står inte högst på någons agenda – ända tills skrivaren går sönder och det inte går att skriva ut längre. Men det finns många andra fördelar med att förnya sina skrivare som lägre kostnader eller att undvika dataintrång. Det gäller bara att få en chans att berätta detta för potentiella kunder.
– Greatness råd var använda olika format – både film och skrivet material och sedan på ett enkelt och rättfram sätt berättar hur vi jobbar med en kund, utan att försöka kränga på dem ett erbjudande, säger Catharina Löfqvist.
Gräva där man står
Tillsammans med Greatness valde Caperio att gräva där man står – i det egna kundvårdssystemet. Genom att kundvårdssystemet känner av vilka mottagare som öppnar mejl och klickar på länkar fanns grunden till att kvalificera potentiella leads. En påkostad film om säkerhetshot från en leverantör, med Christian Slater i huvudrollen, var en del av första mejlet till cirka 5 000 mottagare. De som tittade på filmen fick sedan ett mejl med en guide om hur Caperio tar sig an en ny kund – helt utan att försöka sälja någon produkt eller tjänst. Sammanlagt 70 personer valde att läsa guiden och kolla på filmen – och därmed kvalificera sig som ett lead.
– Vi ansåg att man kvalificerat sig som lead om man redan var kund hos Caperio på något sätt och valt att öppna ett mejl med väldigt nischat innehåll och sedan tittat på vår film eller gått till vår sajt och läst ett innehåll, säger Jennifer Asp, marknadskoordinator.
Låg kostnad
Kostnaden för en sådan här kampanj är låg eftersom det inte behövs någon annonsbudget.
– Greatness skapade innehåll till själva mejlen och det innehåll som vi ville att besökarna skulle läsa, framgången var beroende på att de lyckades göra relevant innehåll. Sen var kampanjen lätt att räkna hem, säger Catharina Löfqvist.
Caperio – bäst på kundnära it i Sverige
Caperio utsågs nyligen av analysföretaget Radar till bäst i Sverige på kundnära it.
Bolaget har 120 anställda och omsatte förra året 862 miljoner.
Nyligen köptes Caperio upp av it-bolaget Advania och kommer från och med årsskiftet att vara ett gemensamt bolag under namnet Advania.
Vill ni också ha hjälp med digitala kampanjer, kontakta oss på nummer 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se