5 februari 2020

Stor medial uppmärksamhet för Lozas cykelevent – samlade in 600 000 till Europas fattigaste

Loza Foundation Sabina Grubbeson

Loza Foundation ville med kampanjen Cycle4Europe samla in så mycket pengar som möjligt till Europas mest utsatta. Tillsammans med Greatness PR fick välgörenhetseventet stor uppmärksamhet i både svensk och internationell media.

– För att vara första gången vi gör en kampanj så är den absolut framgångsrik och pengarna kommer att hjälpa många människor. Samtidigt tror och hoppas jag att eventet ökat kunskapen om hur illa det är för många fattiga i Europa, så att vi i nästa kampanj kan lyckas ännu bättre, säger Sabina Grubbeson, grundare av Loza Foundation och initiativtagare till Cycle4Europe.

Loza Foundations grundare Sabina Grubbeson ville med en insamlingskampanj uppmärksamma stiftelsen, synliggöra Europas mest utsatta och samla in så mycket pengar som möjligt till aktiva och nya hjälpprojekt. Då föddes idén om cykeleventet Cycle4Europe, en sträckning från Nordmakedonien till Sabina Grubbesons hemstad Varberg. Den 5 september gav sig tre cyklister i väg från Skopje i Nordmakedonien med riktning mot Sverige. Under två veckor fick de sällskap av totalt 20 andra cyklister som har tagit sig hela eller delar av sträckan på 250 mil. Bland annat Jonas Colting, sexfaldig VM- och EM-medaljör i triathlon deltog.

Resultat – över en halv miljon kronor

Initiativtagaren Sabina Grubbeson och cyklisten Jonas Colting har bland annat berättat om initiativet i P4 Göteborg och P4 Sjuhärad, Hallands nyheter och SVT Nyheter Halland. Dessutom har Cycle4Europe fått internationell publicitet genom bland annat radio One Kosovo, Macedonian National TV och den nordmakedoniska tv-kanalen Sitel. Sammanlagt uppmärksammandes eventet 40 gånger i svensk och utländsk media.

Kampanjen bidrog till en trafikökning på Loza Foundations hemsida med över 200 procent. Sociala medier-trafiken ökade med 637 procent. Loza Foundations Facebookkonto fick 55 procent fler följare och det totala engagemanget på Facebook ökade med 200 procent.

Donationssidan fick 3576 visningar under kampanjperioden och Cycle4Europe drog in 600 000 kronor från privatpersoner, företag och sponsorer. De insamlade resurserna kommer bland annat att finansiera vinterkläder, skor, engelska-lektioner och fritidsaktiviteter till föräldralösa barn på flera av Nordmakedoniens barnhem.

Under kampanjperioden bjöds Sabina Grubbeson in till Bokmässan i Göteborg för att berätta om Loza Foundation. Även Göteborgs-Posten och TV4 har rapporterat om Loza Foundation och arbetet i Det glömda Europa.

Strategi och genomförande

Greatness PR har med hjälp av pressmeddelanden, webbnyheter, journalistkontakter och distribution bidragit till kampanjens stora spridning. Syftet var att synliggöra Loza Foundations arbete, framförallt i medier, för att hjälpa Europas mest utsatta samt bidra till att insamlingen blev så framgångsrik som möjligt.

Om Loza Foundation

Loza Foundation är en röst för Europas svagaste och mest utsatta människor. För deras mänskliga rättigheter, till hälsa och trygghet. Genom lokala projekt arbetar de för en positiv utveckling på plats, med konkreta insatser som ger livsavgörande och långsiktiga resultat för samhällets svagaste. Loza Foundation inledde sin verksamhet med ett stort hjälpprojekt riktat till “Special Institution Demir Kapija” i Makedonien 2017. Under hösten 2018 startats projekt också i Bosnien för bland annat kvinnorna som överlevde Bosnienkriget.

 

Läs mer om Loza Foundations viktiga arbete på lozafoundation.org.