29 november 2017

Tydlig strategi och manual femdubblade antalet leads

Nexus

Med en tydlig strategi och detaljerad manual jobbar identitets- och säkerhetsföretaget Nexus långsiktigt med egen contentproduktion. Målet är att förenkla erbjudandet och på ett relevant och lättbegripligt sätt berätta hur bolaget kan hjälpa kunderna

– För att lyckas långsiktigt med Nexus varumärkesstrategi behövde vi analysera och kartlägga kundernas behov. När det var gjort tog vi fram en manual för att dokumentera arbetet och sätta Nexus unika design och ton, säger Carolen Ytander, CMO på Nexus Group.

Som ny marknadschef på Nexus upplevde Carolen Ytander att bolagets komplicerade teknik och erbjudande behövde förenklas och förklaras på ett lättbegripligt och kundorienterat sätt. Nexus var i behov av att bättre förklara hur bolaget tänker och kan bidra till kundernas framgång.

– Jag tog kontakt med Greatness och insåg att de hade både kunskapen om våra kunder och en stark tro på att marknadsföring måste göras utifrån kundens perspektiv, det vill säga inte utifrån oss som säljande produkt- och tjänsteleverantör, säger Carolen Ytander.

Plan för olika typer av kunder

Carolen Ytander
Carolen Ytander, marknadschef Nexus.

En konkret plan för vilka typer av content som skulle produceras för olika typer av kunder togs fram i samarbete med Greatness. Syftet var att få en samlad bild över de olika typkundernas utmaningar och vilken typ av kommunikation som respektive kund skulle erbjudas. Resultatet efter de första sex månadernas contentproduktion blev 66 blogginlägg, 25 nedladdningsbara guider och whitepaper som genererade över 120 000 sidvisningar och 300 säljkvalificerade leads.

– Det är en bra början för oss och vi lär oss hela tiden om vilken typ av material som fungerar under kundresorna, säger Carolen Ytander.

Säkra produktionsförmågan

Eftersom satsningen är långsiktig gäller det att produktionsförmågan och den kunskap som nu byggs upp inom bolaget inte blir alltför personberoende. Därför föreslog Greatness att Nexus, efter ett års contentproduktion, skulle skapa en manual för hur Nexus content ska utformas för kundsegmentens olika behov. Det resulterade i “Nexus tone of voice and visuals” som ger vägledning i allt från skrivregler till hur man grafiskt ska utforma power point-presentationer eller producera film.

– Om vi behöver externa skribenter eller filmproducenter kan jag enkelt sätta manualen i händerna på dem så att de förstår hur vi vill att vårt innehåll ska utformas, säger Carolen Ytander.

Nexus Group – svensk leverantör av betrodda identiteter

Nexus produkter säkrar identiteter för människor och saker i både den fysiska och digitala världen.

I Sverige är bolaget mest känt för att ha utvecklat mobilt Bank-ID men bolaget har även andra lösningar för autentisering, signering och livscykelhantering av identiteter för många olika branscher.

Bolaget grundades 1984, har 300 anställda, omsätter 400 miljoner SEK och har kontor i Norden, Tyskland, Frankrike, Indien, USA och England.

Vill ni också börja arbeta med strategisk contentproduktion, kontakta oss på nummer 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se