USA:s största shoppingdag, Black Friday, närmar sig och de flesta butikerna laddar inför en kundanstormning. Men inte outdoor-företaget REI. De går emot strömmen och stänger alla sina butiker på en av amerikansk handels mest lönsamma dagar. Med kampanjen OptOutside uppmanar de fler att fly köphetsen under Black Friday och istället spendera dagen ute i naturen med nära och kära.
Black Friday är årets största shoppingdag i USA, den infaller dagen efter Thanksgiving och fungerar som startskottet för julhandeln. I USA har dagen blivit tradition och varje år flockas butikerna av kunder som är ute efter att göra de bästa fynden. För detaljhandeln är detta den viktigaste dagen på året, men företaget REI, som återförsäljare av outdoor-kläder har valt en minst sagt annorlunda strategi.
Under Black Friday stänger de sina 143 butiker samtidigt som de ger de 12 000 anställda betald ledighet. På så sätt kan de spendera sin lediga dag utomhus istället för i butiker.
Samtidigt som försäljningen för många företag går i taket under Black Friday-helgen kritiserar många den medföljande köphetsen. Det tar REI nu fasta på. De använder istället dagen för att visa vilka värderingar de står för och vad de anser vara viktigt.
– We think that Black Friday has gotten out of hand so we are choosing to invest in helping people get outside with loved ones this holiday, säger Jerry Strizke, REI:s vd.
Över 1 miljon anslutna
För de som inte vet vad de annars kan hitta på under den här dagen, har REI sammanställt en lista med aktivitetsförslag på sin hemsida. Genom att knappa in sitt postnummer kan besökare se vilka aktiviteter som finns i deras närområde. Hashtagen #OptOutside som skapats kring kampanjen visar att över en miljon människor har beslutat att ansluta sig till initiativet.
REI:s kampanj OptOutside är ett ypperligt exempel på en målgruppsanpassad och värdegrundad kampanj som ligger helt rätt i tiden. Nu återstår bara att se om de lyckas vända röda siffror till ett positivt svart år. Trots att de har stängt på Black Friday.