Så kan Instagram Stories bli en kittel med guld för välgörenhetsarbete

Donation Sticker

Instagram följer i Facebooks fotspår och lanserar en funktion för användare som vill samla in pengar till välgörenhet. Instagrams version heter ”Donation Sticker” och ligger i Instagram Stories. Den nya funktionen skulle kunna innebära en ny möjlighet för företag och organisationer att både genomföra och synliggöra sina samhällsengagemang.

Den som vill starta en insamling öppnar kameran, tar ett foto eller laddar upp ett foto ur sitt galleri, trycker på ikonen för Stickers och väljer Donation Sticker. Nästa steg är att bestämma vilken organisation som ska stöttas och skräddarsy insamlingen. När kampanjen är live kan användaren svajpa upp för att se hur mycket pengar som samlats in. Hela summan går oavkortat till den valda organisationen.

Potentiellt ny marknad för samhällsengagemang

Donation Sticker kan potentiellt skapa en ny marknad för ideella organisationer, välgörenhetsorganisationer och företag som vill visa samhällsengagemang. Via Donation Sticker kan dessa både starta egna insamlingar och uppmana sin publik att starta egna kampanjer å deras vägnar. För företag kan funktionen vara ett sätt att stärka sitt varumärke på olika sätt, exempelvis genom att ersätta den traditionella julklappen med att starta insamlingskampanjer for sina följare till en utvald välgörenhet – direkt i Instagram Stories.

Vill ni ha hjälp med att utveckla ert innehåll och strategi för sociala medier eller paketera och sprida samhällsengagemang till omvärlden – Ring oss på 010-209 40 10 eller mejla Magnus Sjöbäck.