Värdelösa presentkort, kryddkritik, pop up-kontor och amningsbehåar – PR-kampanjer kan vara lysande – eller helt värdelösa. Här är några av de mest kritiserade kampanjerna tillika några av årets värsta PR-missar
Business class på flyget – Master class i misslyckad PR-kampanj
I december publicerade Aftonbladet flera artiklar där de granskade hur Unionens facktoppar flugit business class och bott på lyxhotell, bland annat i samband med en PR-kampanj där fackförbundet öppnade ett pop up-kontor i New York. Unionens inlägg på sociala medier om pop up-kontoret fick endast 100 likes, varefter förbundet mörkade kostnaderna både för kampanjen och för chefernas resor.
Det hela blev inte bättre av att många av Unionens egna tjänstemän såg kampanjen som ett dyrt och onödigt fiasko, en av dem uttalande sig i Aftonbladet:
”Internt skrattade man åt det här projektet och man förstod att det skulle bli ett fiasko. Det kom knappt några svenskar dit”.
Efter påtryckningar från både medlemmar och media gav Unionen till slut med sig och tog bort möjligheten till resor i business class, samtidigt som en utredning av förbundets internationella resor sedan 2014 inleddes.
Kryddig kritik mot Santa Maria
Santa Maria lanserade en ny förpackningsdesign där de största förändringarna var att ströaren togs bort och burkarna gjordes högre. Motiveringen löd ”Den är inte bara snygg – den nya kryddburken har några riktigt smarta funktioner också”, något väldigt många konsumenter inte höll med om.
Santa Marias kommunikationschef Eva Berglie kommenterade kritiken och försvarade designändringara i Expressen den 4 oktober: ”Förändring väcker reaktioner. Sedan kan man vara överraskad över engagemanget. Vi känner oss trygga med att folk kommer att uppskatta förändringen när man vant sig”.
11 dagar senare hade pressen från arga krydd-konsumenter dock blivit för stor och Santa Maria och Eva Berglie meddelade att den gamla designen var på väg tillbaka.
”Med de nya insikterna som grund har vi beslutat att ändra från den större öppningen till ströare på ytterligare 16 kryddor. Vi hoppas att konsumenterna kommer att uppskatta det och vi vill rikta ett stort tack till alla som har hört av sig och delat med sig av sina synpunkter”.
Till slut ändå ett plus i kanten till Santa Maria som var lyhörda och flexibla nog att erkänna sitt misstag.
H&M missar målgruppen
Förutom den globala kritikstormen mot deras senaste barnkollektion fick H&M:s svenska avdelning ta emot kritik efter att ha lanserat en reklamkampanj för amningsbehåar med hjälp av modeller som var långt ifrån i behov av en amningsbehå. Författaren Marie Björk slog huvudet på spiken i en debattartikel:
”Jag tror inte ens att de fattar att denna reklam misslyckas i sitt syfte att locka målgruppen till köp […] Vad skulle hända om modellerna faktiskt var verkliga mammor? Jag tror att det skulle locka till fler köp. Varsågod för det affärstipset, H&M!”.
Mer läsning: 3 frågor om värdegrund, krishantering och internkommunikation som H&M behöver svara på.
Leksaksjätten förstör julen
Toys R Us och BR Leksaker sålde presentkort ändra fram till julafton och gick sedan i konkurs. Konkursen innebar inte bara att affärerna stängde och de anställda fick sluta. De båda affärskedjorna gjorde också klart att samtliga presentkort som köpts nu var värdelösa.
”Konkursen betyder bland annat att vi inte ger några pengar i retur och att presentkort och BR sparmärken tyvärr är värdelösa […] Man kan alltid vara efterklok. Det är beklagligt, sa talespersonen Lars Bo Kirk.
Att företaget fortsatte sälja presentkort trots att de visste vad som skulle hända togs inte väl emot av kunderna. Och bara ett par dagar senare var det annat ljud i skällan från Lars Bo Kirk.
”Jag pratade precis med konkursförvaltaren och det stämmer att presentkort köpta i december kommer bli återbetalade.”
Sedan går det att diskutera om inte konkurs-beskedet är en betydligt större kris för bolagen. I den kontexten spelar en PR-miss ingen roll, när det inte finns något företag kvar att bära hundhuvudet. Men den här presentkortshärvan får ändå sägas vara motsatsen till att sluta med flaggan i topp.
Behöver ni hjälp med att utveckla strategier för krishantering, förbereda er kriskommunikation och undvika att bli en av årets värsta PR-missar? Ring oss på 010-209 40 10 eller maila vd Magnus Sjöbäck.