Nå fler potentiella kunder och öka engagemang – Lyckas på Instagram del 1 - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

Nå fler potentiella kunder och öka engagemang – Lyckas på Instagram del 1

tjej som filmar sig själv och vill lyckas på instagram

Instagram är en viktig kanal för många företag, och för att nå fler följare och ökat engagemang är det avgörande att förstå hur Instagrams algoritm fungerar. Här presenteras del ett i guiden ”Lyckas på Instagram”.

Instagrams algoritmer bestämmer hur ditt innehåll visas hos användare. Plattformen har olika algoritmer beroende på typ av innehåll – flödet, storys, utforska och Reels. I grunden fungerar alla på ungefär samma sätt, i slutändan är det din aktivitet som avgör vad du ser i de olika flödena. Algoritmerna bestämmer vilka olika inlägg som syns baserat på vad du gillat, delat, kommenterat och sparat samtidigt som den sparar information om personen som ligger bakom kontot som postade inläggen. Detta för att hitta liknande inlägg och ge dig ett mer intressant flöde.

Fokusera på kvalitet

En viktig faktor för att lyckas på Instagram och bli uppskattad algoritmen är att fokusera på kvalitet. Är bilden eller filmen dåligt upplöst eller grynig kommer algoritmen direkt prioritera annat innehåll att visa upp för användarna. Var försiktig med att återanvända filmer från andra sociala medier, exempelvis TikTok, de kommer att prioriteras lägre och visas för en mindre publik.

Läs mer: Skapa bilder med AI – fördelar och nackdelar

Engagemang är det som algoritmen uppskattar mest

För att få engagerade följare behöver ni även visa engagemang. Att svara på frågor, uppmana till att gilla, kommentera, spara eller dela poster är något som kommer att öka spridningen på era poster och på så sätt öka engagemanget.Räkna dock inte med att uppmaningar automatiskt skapar engagemang och fler följare. Se till att utnyttja hela plattformens potential att nå ut till fler målgrupper. Skriv engagerade bildtexter, uppmuntra exempelvis till interaktioner och engagemang i storys genom att använda olika omröstningar, skjutreglage eller frågor och se till att dela Reels regelbundet. Reels är vad Instagram prioriterar före annat innehåll vilket ökar möjligheterna att synas för användare som inte följer just ert konto.

Tre tips för att öka antalet följare och lyckas på Instagram

  • Tävling där man bjuder in vänner: Skapa en tävling där användarna får kommentera varför just de ska vinna, samt bjuda in 3 vänner. Locka till engagemang med ett roligt pris. Tänk dock på att lotterilagen kan begränsa hur stora priser ni delar ut.
  • Uppmana till att börja följa: När ert konto börjar synas hos personer och målgrupper som inte följer er är det bra att uppmana personerna att följa kontot. Ge dem en anledning som ”för mer tips, följ oss!” eller ”Vill du se nästa produkt före andra, följ oss!”. Kom ihåg att engagemang föder engagemang.
  • Följ andra relevanta konton: Börjar ni följa andra konton, kommer de i många fall börja följa ert. Låter kanske enkelt men så är det. Många företag följer många konton för att få dessa som följare och för att även synas hos deras användare.
Bild av Daniel Ansund

Daniel Ansund

Digital marknadsförare

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter