Att träffa media och journalister kan uppfattas som pressande, kanske finns det en oro för att det man säger uppfattas som märkligt eller felaktigt. Medieträning har fokus på att lära sig hantera när media ställer frågor som är svåra att ge ett direkt svar på. Med övning går det snabbt att bemästra mötet vilket skapar en avslappnad och kontrollerad intervju.
Greatness har en väl beprövad metodik – från teori till praktiska övningar och rollspel, vilket gör dig väl förberedd för när journalisten ringer. Medieträning går att göra individuellt eller i grupp.
- Teoripass och praktisk övning
Teoripasset presenterar journalistikens historia samt hur det journalistiska arbetet går till på en redaktion, vilka roller som finns och vilken funktion de har. På så vis ökar förståelsen hos deltagaren i vilket sammanhang intervjun kommer användas och hur nyhetsrapportering fungerar.
Därefter följer en praktisk övning som är uppdelad i olika moment. Målet är att ge inblick i hur det är att pressas av en journalists frågor, hur journalisten tolkar de svar som ges under intervjun samt förslag till hur deltagaren kan hantera framtida skarpa situationer.
- Första övningsmomentet – intervju
Det första övningsmomentet är ett rollspel där deltagaren intervjuas framför videokamera. Om medieträningen sker i grupp görs detta moment individuellt. Frågorna som ställs är anpassade till yrkesrollen och blir under intervjun allt tuffare att besvara. Intervjun är ofta runt 30 minuter lång. Därefter sätter övningsledaren sin nyhetsvinkel utifrån hur deltagaren svarade, skriver ihop en rubrik samt ingress. Deltagaren kallas därefter in igen för moment två.
Läs också: Så arbetar en journalist – förstå hur nyhetsvärdering fungerar
- Andra övningsmomentet – nyhetsvinkeln
I det andra momentet går övningsledaren igenom intervjun med deltagaren, visar delar av det inspelade materialet samt redovisar nyhetsvinkeln med rubrik och ingress. Därmed blir det tydligt för deltagaren vad en journalist kan skapa för vinkel ur en kort intervju.
- Tredje övningsmomentet – gruppdiskussion och förslag
Om medieträningen sker med flera deltagare samlas nu gruppen och diskuterar hur det är att låta sig intervjuas under pressade situationer, samt delar med sig av erfarenheterna. Övningsledaren ger också förslag på hur man kan hantera oväntade frågor, och därmed minska risken för dålig publicitet.
Läs också: Så får ni publicitet i lokalmedia: Gör företaget synligt där det räknas
Medieträning för er verksamhet
Medieträning lämpar sig för företagets talespersoner som har ansvarsområden som kan vara utsatta, såsom verkställande direktör, finanschef, bolagsjurist och områdeschefer. Lämplig frekvens att genomföra det praktiska momentet av medieträning är vartannat år. Greatness erfarenhet visar på att utan regelbunden repetition ökar risken att det man en gång lärde sig på medieträningen blir som ett suddigt minne när man plötsligt hamnar i skarpt läge.
Vill du veta mer om hur Greatness kan hjälpa er verksamhet med medieträning och att förbereda sig på att träffa journalister och bli intervjuad, hör gärna av er.