Fyra steg till en lyckad IR-strategi - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

Fyra steg till en lyckad IR-strategi

En tjur och en björn för att symbolisera IR-strategi.

Med en genomtänkt IR-strategi kan kommunikationen med investerare vara effektiv och ge önskvärda resultat. Inledningsvis, identifiera vilka budskap som ska förmedlas, vilka målgrupper som ska prioriteras och när kommunikationen ska presenteras. Här är fyra steg som hjälper ert företag till en lyckad IR-strategi. 

Många företag kämpar med att kommunicera effektivt med investerare. Ofta blir IR-arbetet begränsat till regulatoriska rapporter, vilket gör att helhetsbilden som engagerar investerare går förlorad. Brister i kommunikationen kan leda till en uppfattning om företaget, vilket även kan orsaka osäkerhet och onödig volatilitet i aktiekursen. Att kommunicera både regulatorisk information och icke-regulatorisk information kräver noggrann planering. 

Tips för en lyckad IR-strategin  

En välplanerad IR-strategi bygger en bro mellan företagsledningen och investerarna och ser till att relevant information når fram på rätt sätt. Här följer fyra steg till lyckad IR-kommunikation.  

  1. Analys av investerarbasen

    Definiera företagets nuvarande position på marknaden och sätt upp tydliga mål för framtiden. En stark vision hjälper till att attrahera en bredare ägarbas som delar företagets långsiktiga ambitioner. 

  2. Var proaktiv i kommunikationen

    Kartlägg nuvarande investerare och identifiera potentiella nya målgrupper. Genom att förstå investerarbasen kan företaget anpassa kommunikationen och träffa rätt investerare vid rätt tillfälle.

    Läs också: Råd till IR-kommunikatören för effektiv finansiell kommunikation

  3. Utveckling av investeringsnarrativet

    Företag behöver kommunicera vad som gör bolaget unikt.  Argumenten utgör grunden i investeringsnarrativet (equity story), som är ett kritiskt element i strategin. Berättelsen ger svaren på varför investerarna ska investera och bör linjera med bolagets övergripande strategi och långsiktiga mål. 

  4. Utförande och utvärdering

    Använd definierade verktyg, processer och nyckeltal för att mäta och optimera genomförandet. Regelbunden uppföljning säkerställer att strategin kan anpassas efter marknadens föränderliga förutsättningar. Google Analytics och andra mätverktyg är ofta nödvändiga för att göra rätt analys.

    Läs också: MAR och Regulatorisk information – Vad IR-kommunikatören behöver ha koll på

Så kan Greatness hjälpa er 

För företag som utveckla sig IR-strategi erbjuder Greatness expertis för att etablera en framgångsrik kommunikation med kapitalmarknaden. Med erfarenhet och kunskap från noterade bolag ser Greatness PR till att er kommunikation följer samtliga regulatoriska samt bygger ett bredare intresse för aktien på aktiemarknaden. Hör dig till oss på Greatness PR så berättar vi mer!

Läs mer om IR-kommunikation här

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter