Swish behåller sin topposition som starkaste varumärket i Sverige medan Ica tappar fler placeringar på Yougovs ranking över Sveriges starkaste varumärken 2023. Det är tredje året i rad som Swish tar hem guldmedaljen.
Ica, som förra året kom på andra plats, tappade hela fem placeringar på listan. En anledning till tappet kan vara att Ica under förra året fick mycket kritik för de ökande matpriserna. Detta syns också i Medieakademins förtroendebarometer där svenskarnas förtroende för ICA rasar för andra året i rad.
Företaget var under 2023 även inblandat i en insider-härva där 16 personer, bland annat ICA-handlare, dömdes för brott. Detta visar att ett varumärkesarbete aldrig är färdigt och att händelser som leder till kritik kan stjälpa vilket varumärke som helst.
Ännu ett varumärke som fick utstå kritik under 2023 och som nu försvunnit från listan jämfört med för ett år sedan är Marabou. Bolagets ägarbolag Mondelez affärsintressen i Ryssland ledde till att många svenskar och bolag valde att bojkotta Marabous produkter och varumärket fick sig en rejäl törn.
Spotify var det varumärke som gjorde den största klättringen på listan och gick från olistad till en åttonde plats. En möjlig anledning till förbättringen kan vara att den Netflix-serie om bolagets historia som hade premiär i slutet av 2022 stärkte bolagets rykte och image bland svenskarna.
Hela listan, Sveriges starkaste varumärken 2023
- Swish
- Ikea
- SVT Play
- Volvo
- Wasabröd
- Samsung
- Ica
- Spotify
- Systembolaget
Källa: Yougov ”Global best brand rankings”
Att bygga varumärke är en process som tar tid, både att planera och genomföra. Greatness PR hjälper er gärna på denna resa.