Den digitala strategin Influencer marketing innebär att ett företag samarbetar med en inflytelserik person i sin kommunikation och marknadsföring. En influencer kan vara en bloggare, kändis eller en sociala medier-profil, gärna med en långsiktig relation med sin följarskara. Det är inget nytt att kändisar marknadsför och gör PR åt en produkt. Men skillnaden nu är görs det på sociala medier, via profilernas egna kanaler där de har en nära relation med en eller flera målgrupper.
I en ny studie på influencer marketing svarade 82 procent av de tillfrågade att det är mycket troligt att de följer en produktrekommendation gjord av en influencer. Samma studie visar också att konsumenter hellre lyssnar på en produktrekommendation av en mindre känd influencer, men med en lojal följarskara. En influencer som väljer samarbetspartners med omsorg, som redan är engagerad i frågor som rör företagets område, och som står för värderingar som överensstämmer med varumärkets, skapar både trovärdighet och relevans.
– Många marknadsförare använder idag kändisar i sin kommunikation, men de missar då en mycket mer effektiv strategi. Vår undersökning visar att ’vanliga influencers’ som är passionerade och engagerade i det de rekommenderar sprider budskapet i större utsträckning, och att det är mer troligt att konsumenter följer deras råd och rekommendationer, säger Brad Fay från The Keller Fay Group, som står bakom studien, till Adweek.
Always hittar rätt influencer
Ett bra exempel på ett varumärke som lyckats hitta rätt influencer är bindföretaget Always som under en period samarbetat med Youtubern och bloggerskan Clara Henry. Hon har länge drivit frågor kring mens, både i sina sociala kanaler och i en utgiven bok. Förutom att de båda talar mycket om mens delar de även många åsikter och värderingar kring feministiska frågor. I en intervju med Resume kommenterade Clara Henry samarbetet.
– Jag har bara samarbetat med Always. Det är det enda jag tycker passar mig, eftersom jag pratar om mens och Always gör mensskydd. Jag har fått förfrågan från andra, men inte velat. Det skulle vara väldigt onaturligt om exempelvis ett sminkmärke skulle vilja samarbeta. Min kanal handlar inte om smink. Det är inte relevant.
Detta, ihop med en trogen följarskara och ett stort engagemang inom ämnet gör henne till en trovärdig influencer och ambassadör för varumärket Always. I en vlog där Clara Henry beskriver sin tid ihop med Always kallar hon det för ett drömsamarbete, och bättre Influencer marketing än så kan det nog inte bli.