Nu när vi har kommit halvvägs i The beginners guide to SEO är det dags att titta närmare på Keyword research, sökordsanalys.
Lektion 5: Sökordsanalys
Sökord består av ett ord eller en fras som beskriver din produkt eller tjänst, eller på annat sätt är relevanta för innehållet på din sajt. Sökordsanalys innebär kortfattat att du letar rätt på de ord och fraser som används av de som söker efter det som du erbjuder. Om du säljer löparskor och erbjuder fri frakt är det troligt att det är dessa sökord och fraser du ska fokusera på. Men i din sökordsanalys kan det visa sig att de som är på jakt efter dina varor snarare söker på joggingskor eller springskor, och gratis leverans. Det är detta som en sökordsanalys hjälper dig att reda ut. Du lär dig vilka termer och fraser du ska fokusera ditt SEO-arbete på samtidigt som du får en tydligare bild av dina kunder och besökare.
Inledande analys
Först och främst gäller det att ta reda på om ett sökord är relevant för din sajts innehåll. Kommer människor finna det de söker på din sajt när de använder sökordet, och kommer den resulterande besökstrafiken ge de resultat du vill ha? Det är ju ingen idé att ranka högst på ett sökord som inte har någon koppling till ditt innehåll – tvärtom är detta ofta kontraproduktivt då sökmotorerna kommer märka att dina besökare inte hittar det de vill ha på din sajt. Att du får många besökare är inte samma sak som att besökarna gör det du vill att de ska göra på din sajt.
Om svaren på båda ovanstående frågor är ja kan du gå vidare till att söka på de utvalda orden eller fraserna i de stora sökmotorerna. På så sätt får du en bild av konkurrensen på varje givet sökord, och du får också reda på hur värdefullt varje sökord är beroende på hur många annonser som dyker upp ovanför sökresultaten. Om du ger dig in bland de mest populära sökorden så kommer det krävas ett långt och ihärdigt arbete för att börja klättra på rankingen.
Short tail och Long tail
Vi utgår från att en skoaffär fokuserar sitt SEO-arbete på två olika sökord:
- Skor
- Svarta löpskor gratis frakt
Detta är då två olika typer av sökord – Short tail och Long tail.
Konkurrensen om de mest populära och därmed också värdefulla sökorden är hård. Visst vore det härligt för en skoaffär att ranka högst på sökordet ”skor”. Sådana sökord, med endast ett ord och stenhård konkurrens, kallas Short tail. Ett tips för när du inleder ditt SEO-arbete är att skippa Short tail och istället satsa på så kallade Long tail sökord. Där består sökfrasen av flera ord, exempelvis ”svarta löpskor gratis frakt”. Sökningarna är förvisso färre med Long tail, men det samma gäller för konkurrensen. Detta gör att skoaffären har mycket större chans att ranka högt för den specifika sökfrasen.
Verktyg för analys och urval
Det finns flera olika verktyg att använda i de olika delarna av en sökordsanalys. Nedan presenteras några som är användbara i en sökordsanalys.
- Google Analytics och Google Webmaster Tools gör det enkelt att se vilka sökord och hänvisningskällor som dina besökare kommer in via idag.
- Google Keyword Tool eller Wordtracker är användbara verktyg när det är dags att välja vilka sökord du ska satsa på. Dessa program föreslår vilka sökord som passar din sajt och dess innehåll.
Lektion 1 – Så fungerar sökmotorer