Förra gången tittade vi på hur sökmotorer egentligen fungerar. Nu är det dags att börja nysta i hur vi människor fungerar när vi använder sökmotorer, och hur den kunskapen kan användas i arbetet med SEO. Detta gör vi i andra delen av The beginners guide to SEO.
Lektion 2: Så använder vi sökmotorer
Många som arbetar med SEO utgår från meningen ”utgå från användarna, inte från sökmotorerna”. För även om du som arbetar med SEO vill tillfredsställa sökmotorerna, så är de i sin tur konstruerade att tillfredsställa oss – användarna som faktiskt gör sökningarna. Det är först när du förstår vad din målgrupp söker efter som du mer effektivt kan nå dem och sedan behålla dem.
Det finns tre generella typer av sökningar:
1. Användaren vill göra något: Sökningen görs i syfte att exempelvis boka en biobiljett eller köpa ett par skor.
2. Användaren vill få veta något: Sökningen görs för att ta reda på något, exempelvis hur bra en skomodell är. På så sätt skiljer sig sökningen från när användaren faktiskt vill köpa ett par skor. Det är en skillnad som sökmotorer tar i beaktning.
3. Användaren vill komma någonstans, till ett företags hemsida till exempel. Om vi återigen tar sko-exemplet så vill användaren här varken köpa ett par skor eller veta hur bra dem är, utan snarare komma till skoföretagets hemsida.
Kommer användare som hamnar på din sajt få svar på sin sökning – är informationen relevant för sökningen? Det är det som sökmotorer ansvarar för. Så fundera på vilken typ av sökning dina målbesökare oftast gör, och om de kommer tillfredsställas av den informationen som du tillhandahåller.
I nästa lektion reder vi ut varför SEO egentligen behövs.