18 december 2015

Viralt

Liam Neeson vann Youtube

Youtube

Youtube rekordökar och allt fler företag och varumärken satsar sin reklambudget på socialt delbart innehåll snarare än traditionell tv-reklam. Årets mest sedda reklamfilmer är mer än bara reklam – de är alla utformade för att engagera sin publik. Kanske är tv-reklam snart ett minne blott.

Grattis Liam! I slutet av varje år blir vi översköljda av årsbästalistor av alla dess slag. Så även Youtube som har sammanställt de mest sedda reklamerna på videodelningssajten under 2015. Gemensamt är att majoriteten av dem är skapade för kända märken och består av korta historier vars innehåll ska gå rakt in i hjärtat samt få oss att skratta, eller gråta, igenkännande. Trenden är att inte bara sälja, utan forma vår bild av varumärket och skapa en långsiktig relation till tittaren.

Högst upp på listan tronar mobilspelet Clash of Clans: Revenge vars reklam visar skådespelaren Liam Neeson bli uppslukad av spelet både som sig själv och sin hårdföra rollkaraktär från ”Taken”-filmerna. Mer än 100 miljoner amerikanska tv-tittare såg reklamen under Super Bowl och den fick sedan över 90 miljoner visningar på Youtube, vilket gör att den kvalar in på första platsen med råge. Bland övriga reklamfilmer som tog sig in på topp 10 ser vi bland annat Hyundai, Adidas och Budweiser.

Youtube växer med 40 procent

Trenden att alltfler yngre och yngre medelålders överger tv-mediet till förmån för Youtube, fortsätter bara att växa. Förra året växte Youtube med 40 procent och har nu en miljard användare av totalt 3 miljarder internetanvändare i världen. De fyra mest visade reklamerna på Youtube 2015 hade tillsammans över 200 miljoner visningar och 3 miljoner timmar i tittartid. Det är en genomslagskraft som tv har allt svårare att mäta sig med.

Mycket pekar alltså på att tv-reklamens tid är räknad. Den virala reklamen, som människor själva hittar och delar med sina vänner, är här för att stanna. Även om Super Bowl och andra stora event ger en reklamfilm en otrolig skjuts står det sig inte med sociala medier. Där kan reklamfilmer med de rätta egenskaperna bli virala succéer med miljontals visningar i flera dagar, snarare än enbart bakgrundsbrus under toalettbesöket.

Bildkälla