Coca Cola lägger årligen ett antal miljarder kronor på reklam. I en ny har de dock valt en ny strategi – att rikta sig till en väldigt liten grupp människor. Närmare bestämt endast fem procent av befolkningen – de färgblinda.
Kan du se det dolda budskapet i Coca Cola-reklamen? I sådana fall tillhör du de fem procenten som kommer förstå kampanjen #HvemErFarveBlindNu (vem är färgblind nu). Bland de grönfärgade prickarna döljer sig ordet ”Life”, och endast de med färgblint seende ser ordet.
– Vår idé är baserad på premissen att engagera många genom att rikta sig till få. Att överraska människor och väcka deras nyfikenhet kring det dolda budskapet i kampanjen har ökat engagemanget avsevärt, säger Brian Orland, managing partner på Coca Cola till Adweek.com.
Kampanjen lanserades i Danmark och fungerade som en teaser inför lanseringen av Coca Cola Life i Danmark. Bilderna visades i digitala annonser, i sociala medier och i utomhus-installationer, och nåddes av över 17 procent av den danska befolkningen.
Ibland når man flest genom spetsig kommunikation riktad till väldigt få personer. Det kan delvis bero på den nyfikenhet som väcks hos människor när de inte förstår budskapet, vilket vanligtvis är en grundläggande aspekt i all kommunikation. De som inte kunde tyda bilden fick vänta en vecka innan det avslöjades.