Nästa år träder nya tillgänglighetsdirektiv i kraft i hela EU. Det innebär att det för första gången införs lagkrav på tillgänglighet för kommersiella produkter och tjänster.
Cirka 20 procent av Sveriges befolkning har någon form av funktionsnedsättning, exempelvis syn-, hörsel-, eller rörelsenedsättning. Ambitionen med det nya EU-direktivet är därför att förbättra tillgängligheten för alla digitala tjänster och därmed inkludera en större del av befolkningen.
Den nya lagen börjar gälla i Sverige 2025. För företag innebär det att applikationer, e-handelsplattformar och webbplatser som erbjuds till konsumenter kommer behöva anpassa tillgängligheten på sina digitala kommunikationstjänster.
Så tillgänglighetsanpassar ni er webbplats
De företag som inte följer EU:s nya tillgänglighetsdirektiv riskerar att bötfällas från 10 000 kronor upp till 10 miljoner kronor, med undantag för företag färre än tio anställda. Tänk på följande för att webbplatsen ska vara tillgänglighetsanpassad när den nya lagen träder i kraft:
- Skriv beskrivande texter till bilder som en skärmuppläsare kan läsa upp för den med synnedsättning.
- Testa att navigera på hemsidan med endast tangenter, för att kontrollera att man når alla menyer, länkar och knappar.
- Undvik text på bild som ger för dålig kontrast.
- Se till att tagga innehåll på ett logiskt och tydligt sätt, exempelvis en rubrik, ett formulär eller en meny.
- Se till att alla hemsidans sidor går att zooma
- Tydliggör knappar och länkar med hjälp av färger och understrykningar.
För mer fördjupad information om EU:s tillgänglighetdirektiv och handfasta tips rekommenderar vi att läsa mer i den här artikeln, publicerad av webbyrån Tundran