21 januari 2015

Sociala medier, Viralt

Skämtet som blev en viral succé

viralt fenomen

Det kan tyckas omöjligt att förutspå vad som kommer bli ett viralt fenomen, och nästan lika svårt att svara på frågan om hur virala fenomen skapas – plötsligt är det bara där och alla har sett det. Så hur kan det då gå till?

Att webshopen shipyourenemiesglitter.com skulle bli viral och få över en miljon besökare på några dagar var nog inget upphovsmakaren Mathew Carpenter hade några särskilt stora förhoppningar om. Han skapade sidan som ett skämt under sin semester på en simpel idé – för tio dollar skickas ett kuvert fullt med glitter till valfri mottagare, med ett potentiellt glitterkaos till följd.

Sajten dök först upp i en tråd på Reddit, vilket är en av de vanligaste ursprungskällorna för många virala internetfenomen. Ett fenomen som blir populärt på Reddit blir allt som oftast även viralt på de andra stora sociala medierna varefter de plockas upp av nyhetsmedier, vilket också var fallet med Shipyourenemiesglitter.com. Efter att tråden blev en av de mest populära på Reddit delades och gillades sidan över 250,000 gånger på Facebook och Twitter, och beställningarna började rasa in. Vid det här laget vaknade nyhetsmedia som började rapportera om glitterfenomenet, vilket i sin tur skapade än mer uppmärksamhet för Carpenter och hans sajt – den virala cirkeln var sluten.

Förutom att visa hur den virala processen kan se ut, så visar fallet shipyourenemiesglitter.com även att det för vissa räcker med en väldigt liten arbetsinsats för att få till en viral succé, medan majoriteten av de som lägger ner tid och stora resurser misslyckas. Det finns inga formler eller mallar, vissa försöker inte ens bli virala men blir det ändå. När Mathew Carpenter kom på att han varken hade tid eller lust med att fylla flera tusen brev med glitter stängde han av beställningsfunktionen, och just nu ligger sajten ute till försäljning, med ett högsta bud på 70,000 dollar.

Läs upphovsmakarens egna ord om glittersuccén här.