Många b2b-ämnen kan verka tekniska, komplexa eller till och med tråkiga. Då ska ni tänka på vilka målgrupper ni riktar er till, att det är människor som ska finna era pressmeddelanden intressanta, lätta att förstå och kanske spännande. Så blir det om nyheten skrivs på rätt sätt.
Här är fyra tips till att skriva pressmeddelande, bra och med rätt effekt, för er som arbetar inom business-to business, b2b.
Lär känna era målgrupper och vad de bryr sig om
Vi är alla intresserade av olika saker. Ta reda på vad de högst prioriterade målgrupperna är intresserade av, innehållet ska anpassas för att locka mottagarna till pressmeddelandet. Vad vill de läsa om, hur mycket förkunskap finns, vilka ämnen lockar mer än andra? Därefter kan vinkeln och innehållet skräddarsys vilket också gör det enklare att skriva pressmeddelanden. Ett annat tips är att kolla vad medier i branschen skriver om, ämnen som det redan skrivs om lockar oftast en större grupp läsare.
Ett pressmeddelande är en nyhet
Kom ihåg att mottagarna är människor med känslor och intressen, utöver deras yrkesroll. Just därför fungerar det bättre att skriva pressmeddelanden som nyhetsartiklar som berättar en historia istället för en produktbeskrivning med tekniska detaljer, sådan information är det bättre att länka till. Tänk också på att nyheten måste ha aktualitet som berör målgruppen just nu.
Gör det enkelt att få publicitet
Finns det ett specifikt branschmedie där ni gärna vill få publicitet? När ni skriver pressmeddelanden, anpassa texten efter hur just det mediet skriver, det kan handla om språk, stavning och hur de använder namn. Var noga med stavning av namn, företag och produktnamn. Är pressmeddelandet välskrivet och med bra research gör ni det enkelt för journalister att välja just era pressmeddelanden.
Kom ihåg bilden
Ett pressmeddelande tillsammans med en bra bild kommer alltid att få fler läsare. Tänk gärna på bildidé redan när ni börjar skriva pressmeddelandet, då finns det färdigt lagom till ni ska skicka ut nyheten till medier och mottagare.
Läs också: 4 steg till att skriva ett jättebra pressmeddelande
Greatness PR hjälper er att rätt värdera nyheter, skapa lockande vinklar och innehåll, skriva pressmeddelande och distribuera så att nyheten når avsedda målgrupper. Ring oss på 010-209 40 10 eller maila vd Magnus Sjöbäck.