23 september 2022

Digital Marknadsföring, Kunder

Träffsäkra budskap ger träffsäker matchning på Google.

Syns du inte, finns du inte. Greatness tar uppdraget på allvar att för sina kunder skapa träffsäkra budskap på Google.

Att finna rätt person till organisationen kan vara en komplicerad historia. Av den anledningen är det många rekryteringsfirmor och personalavdelningar som använder personlighetstest. En av de ledande aktörerna i Sverige är Jobmatch Sweden som har ett certifierade testsystem för rekrytering, Jobmatch Talent.

Greatness PR bistår Jobmatch i deras kommunikationsarbete sedan 2014. Bland annat producerar och publicerar Greatness deras digitala annonser på Google Ads.

– I princip alla söker idag information via internet innan de kontaktar en leverantör. Så syns du inte i googlesökningar, finns du inte. Där kan annonser på Google spela en avgörande roll och vara ett komplement till att synas organiskt, säger Magnus Sjöbäck, vd på Greatness PR.

Genom att annonsera på specifika sökresultat är sannolikheten större att fler klickar på just er länk än någon annans. Det förutsätter dock att annonsen visas i rätt sammanhang och att budskapet upplevs angeläget och skapar attraktion.

– Ta exemplet Jobmatch, som arbetar med rekryteringstester. Företag som är intresserade av rekryteringstester skulle kanske googla på orden ”personlighetstest jobb”. I sökresultatet visas då en annons för Jobmatch och det är steg ett för att få kontakt, men det räcker inte. Vi vill ju att besökaren även klickar på annonsen, säger Magnus Sjöbäck.

I genomsnitt klickas det på drygt tre procent av Google-annonserna som visas i ett sökresultat. Det kan tyckas vara lite, men det är faktiskt tre klick fler än ifall annonsen inte skulle funnits. Många av klicken är kvalificerade eftersom man skrivit in sökordet i syfte att leta efter något specifikt.

– När vi skriver budskapen för våra kunders Google-annonser är klickfrekvens och konvertering prioriterat. Vi frågar oss ”Vad krävs för att fånga uppmärksamheten?”, och det ger resultat. För Jobmatch och exemplet med sökorden ”personlighetstest jobb” har vi en klickfrekvens på hela 17 procent. Vi skapar alltså träffsäkra budskap som ger träffsäker matchning, säger Magnus Sjöbäck.

Så hur vet man att det är rätt målgrupper som söker och klickar? Det görs genom att mäta så kallade konverteringar, vilket visar hur många av de som klickar som är intresserade av vad Jobmatch erbjuder.

– Efter man klickar på en annons på Google laddas en webbsida. På den uppmanas besökaren att göra något, till exempel ladda ner en guide, göra ett test eller fylla i ett kontaktformulär. Här mäter vi den kvalificerade trafiken som också är den som skapar direkt affärsvärde till företaget, säger Magnus Sjöbäck.

Google Ads och att komma högre på organiska sökningar på Google är något Greatness konsulter producerar för bland andra Jobmatch. Vill ni veta mer om hur Greatness kan hjälpa er, klicka på knappen nedan för att skicka ett mejl till oss. Eller läs vidare om andra aktiviteter som vi bistår våra kunder med här.

Maila oss