18 juni 2021

PR, Tips

Välj rätt kommunikationsbyrå för att skapa kännedom om ert varumärke och erbjudande

Ungar som letar rätt kommunikationsbyrå

Vad bör man väga in när man väljer rätt kommunikationsbyrå? Hur ska man veta vilka tjänster man behöver och vilka som kanske inte ens är relevanta för den egna verksamheten? Hela avsikten med att anlita konsulttjänster är ju att få både rådgivning och hjälp att göra det man själv inte är expert på, eller har riktigt tiden för, så att kunna fokusera på det man faktiskt är bäst på. Men det gäller att välja rätt – så att det inte blir fel. Här är några tips:

Jämför, undersök, fråga runt och benchmarka

Om ni i dagsläget inte har något samarbete med en kommunikationsbyrå så börja gärna med att jämföra ett par olika byråers erbjudanden. Hur passar dessa era behov och önskemål? Ring upp, ställ ett par frågor och utvärdera de svar ni fick. Var de relevanta? Visade de på en förståelse för just era behov? Om det mest kändes som säljsnack, eller rentav oengagerat eller okunnigt – dra öronen åt er och leta vidare. Fråga gärna bekanta och vänner för att få rekommendationer. Om ni ser att någon av era konkurrenter eller liknande företag har riktigt bra kommunikation – använd detta som exempel.

Utgå från era förutsättningar, förkunskaper och förväntningar – säg vad ni vill ha

Redan innan man börjar leta efter sin nya partner i kommunikationsdjungeln så är det en god idé att göra en lista på vad man vill ha hjälp och stöd med. Spalta upp så mycket som möjligt, bolla internt för att få fram en kravspecifikation. Då är det mycket lättare att utvärdera de erbjudanden man får – och större chanser att er nya kommunikationsbyrå ska kunna leverera det ni önskar. Utgå även från era egna kunskaper. Om ni inte kan så mycket om kommunikation och behöver ett helhetsstöd så behöver ni troligen en byrå med god strategisk kompetens, gärna med erfarenhet inom er bransch.

Läs också: 10 områden för att börja skapa en varumärkesstrategi eller varumärkesplattform för B2B-företag

Ärlighet varar längst – raka puckar går lättare i mål

Känn också efter hur kommunikationen fungerar, redan i den inledande fasen. Är det lätt att diskutera uppdrag, avtal och kommande projekt? Upplever ni att det blir en god dialog från början? Om det inte känns så – leta vidare. En bra kommunikationsbyrå ska förstå och engagera sig i alla uppdragsgivares verksamhet och ha tillräckligt hög kunskap och kompetens internt för att fungera som ett stöd, operativt så väl som strategiskt.

Gå på magkänslan – affärer är relationsbaserade, precis som kommunikation

Sist men inte minst: våga vara intuitiv i urvalsprocessen och beslutet. All kommunikation, även mellan kommunikationsbyrån och uppdragsgivaren, handlar i slutändan om relationer. Det måste kännas bra i samarbetet, och det ska gärna vara trevligt och kul också.

Sammanfattningsvis – några punkter att tänka på i urvalsprocessen för att hitta rätt kommunikationsbyrå:

– Ställ frågor

– Säg vad ni vill ha

– Var direkt

– Gå på magkänslan

Lycka till med att hitta er nya kommunikationsbyrå!

Välkomna att höra av er till oss på Greatness PR som en del av urvalsprocessen. Ring oss på 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se.