Världens starkaste varumärken 2022 - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

Världens starkaste varumärken 2022

I en sammanställning av Kantar Brandz globala studie över världens högst värderade företag 2022 är Apple i topp. Följt av jättarna Google och Amazon. Enda svenska företaget som lyckas kvala in på listan är IKEA som återfinns på en hedersam plats 91. Här är topp tio-listan över starkaste varumärken 2022.

Kantar Brandz är en årlig global studie där man bedömer varumärkesvärdet bidrag till verksamhetens finansiella resultat. Analysen baseras på konsumentundersökningar från 4,1 miljoner kandidater, för 19 250 varumärken på 51 marknader som kombineras med företagens finansiella data.

Källa: Kantar.com

Årets trender

Apple, med ett varumärkesvärde på 947 miljarder dollar, ser ut att vara på väg att bli det första varumärket att passera 1 biljon USD (1 000 miljarder). Snabbast stigande i rankningen är däremot tvåan Google som genom jobb- och produktivitetsappar blivit en viktig del för konsumenter och företag över hela världen.

Värt att notera är att Louise Vuitton klättrar upp på en 10:e plats och blir därmed det första lyxvarumärket att kvala in på listan. Anledningen är att lyxmarknaden under senare år haft en stor global tillväxt, i synnerhet i länder som Kina.

Läs också: 6 tips – Öka trafiken till webbplatsen med SEO och content

 Starkt varumärke underlättar när marknaden sviktar

I årets mätning framkommer att världens 100 högst värderade varumärken har ökat med 23 procent till 8,7 biljoner dollar under senaste året. Det betonar vikten av att satsa på varumärket – även när den globala ekonomin är på nedgång.

I ett pressmeddelande framhäver Martin Guerriera, chef för Kantar BrandZ, betydelsen av att investera i varumärket oavsett hur på marknaden ser ut:

Stark varumärkessamhörighet underbygger en kunds vilja att betala och har aldrig varit viktigare för organisationer som vill kompensera för ökande inflation. Årets resultat visar oss värdet av fortsatta investeringar i varumärke och marknadsföringsförmåga som ett sätta att maximera affärsavkastningen, oavsett förhållandena på marknaden”

Case: Blikas varumärkesresa – internationell expansion med nordiskt inslag

Vill ni ha hjälp med varumärkesstrategi och att bygga ert varumärke?

Kom igång med ert kommunikationsarbete, bygg varumärket till önskvärd image och öka er varumärkeskännedom, kontakta oss.

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter