14 september 2021

Blikas varumärkesresa – internationell expansion med nordiskt inslag

Nytt namn, ny webbplats, över 100 demoförfrågningar vid en enskild kampanj och en ny stark position på marknaden. Greatness har hjälpt Blika, före detta Palantir, med deras varumärkesresa och skapa sig ett namn på en internationell arena.

Bakgrund – ägarna sökte ny unik position på marknaden för att ta internationella marknadsandelar

Blika hjälper internationella koncerner att med hjälp av en egenutvecklad plattform skapa struktur på skatt- och juridisk information. Här blir komplicerade processer till lättarbetad information för compliance-rapportering. Blika grundades 1989 och den nya tillväxtstrategin var att nå internationella koncerner med huvudkontor i Europa.

Våren 2018 kom Blika i kontakt med Greatness, och ville ha hjälp med att stärka varumärkespositionen och expandera ut i Europa. Blika gick då under namnet Palantir, ett namn som delades med ett stort amerikanskt mjukvaruföretag varför ett byte var nödvändigt.

Strategin – nytt varumärke, profil och kommunikationsstrategi från kännedom till konvertering

Tillsammans med Greatness tog Blika fram en hel varumärkesplattform, med strategi för position på marknaden.

I samband med varumärkesförflyttningen bytte Palantir namn till Blika, ett namn med nordisk härkomst för att påminna kunderna om bolagets svenska rötter och anknyta till Sveriges goda rykte inom teknologiska framsteg och företagsamhet.

Bolagets tidigare logo                                                            Bolagets nya logo

En ny grafisk profil arbetades fram tillsammans med Dahlbäck/Söderberg, som även var vägledande i designen av den nya webbplatsen.

För att stärka varumärket behövde också Blika berätta sin egen story – var de varit och var de är på väg. Blika erbjuder en unik och marknadsledande plattform för att digitalisera skatt- och legalavdelningar – och vars kunder är världens största bolag som arbetar mot många olika länder med många olika lagar. Blika är med andra ord en viktig aktör på den internationella arenan, och en kunskapsledare. Det förmedlas i ett tydligt formulerat erbjudande på web och i kunskapsartiklar, bland annat i en rad artiklar om Mandatory Disclosure Regime (DAC6) har producerats.

DAC6 var i fokus för bolaget under 2018–2020, då nya EU-lagar ställde krav på bolag att rapportera nya data inom skatt. I en kampanj tillsammans med Greatness som breddade från kunskapsartiklar på webben till annonser på Linkedin och Google Ads, och mailutskick till kurerade listor fick Blika över 100 demoförfrågningar med skattechefer på Europas största bolag.

Blika växer med 30 procent om året

Blika växer idag med dryga 30 procent årsvis och ökar alltjämt närvaron internationellt. Allt fler känner till, och talar väl om Blika, och är intresserade av bolagets unika produkt.

Andelen besökare på webben har ökat stadigt, och har idag mer än dubbla antalet besökare i månaden jämfört med två år sedan.

Idag arbetar Blika kampanjinriktat, med insatser som arbetar från att bygga kännedom – till att utbilda – till att slutligen uppmana till kontakt. Allt för att maximera möjligheten att nå och få möten med högt uppsatta inom skatt- och legal.

 

Gamla sajten

Nya sajten efter varumärkesresan

 

Vill ni ha hjälp att göra en varumärkesresa och skapa god kommunikation som ger effekt? Kontakta oss på 010-209 40 10 eller maila info@greatness.se.