Dagens virala fenomen dör idag mycket snabbare för säg tio år sedan, som vi har skrivit om tidigare. Detta främst beroende på att det produceras så mycket mer innehåll med målet att bli viral. Nya virala fenomen är inte längre något som dyker upp ett i taget någon gång ibland, det är snarare något som vi förväntar oss dagligen. Detta för också med sig att det virala försvinner ut ur våra medvetanden snabbare. Visst, vem minns inte världens snabbast växande virala kampanj för Old Spice eller ”The Extreme Diet Coke & Mentos Experiments” som fick pris för 2000-talets mest betydelsefulla online-kampanj? Men de steg till berömmelse i en tid där konkurrensen om det virala utrymmet var långt ifrån lika stor som idag. För att illustrera detta, och samtidigt utmana er på en viral frågesport, ställer vi tre enkla frågor:
vilket var det mest virala klippen under 2013?
A) Harlem Shake (Original) B) Ylvis – The Fox C) Volvo Trucks – The Epic Split feat. Van Damme
Facit
Vilket var 2011 års mest sedda Youtube-klipp?
A) Rebecca Black – Friday B) The Force: Volkswagen Commercial C) Ultimate Dog Tease
Facit
Och till sist, vilken reklam sågs flest gånger på Youtube under förra året?
A) Budweiser Commercial “Puppy Love” B) Nike Football – Winners stay C) Always #LikeAGirl
Facit
Hur många rätt fick du?