Den övergripande idén med att lyckas få publicitet är att göra det så enkelt som möjligt för journalisten att välja just er nyhet. Relationer med journalister kan ibland göra att en redaktion värderar en nyhet som de annars inte lagt märke till.
Redaktioner gör sin nyhetsvärdering utifrån en rad olika kriterier: aktualitet, geografisk närhet till läsarna, hur den påverkar läsarna, är de först med att rapportera, är det något oväntat, vilken nytta kan nyheten ge läsarna, med mera.
Nedan följer en checklista att följa för att öka chansen till att få publicitet.
Varför ska någon vilja skriva om er?
- Ni är öppna med vilka ni är, ni visar att ni vill berätta och informera omvärlden, och det går att värdera om ni är en trovärdig källa på er webbplats – Basinformation
- Ni har ett eller flera områden där ni har något unikt att berätta eller att ni har unik kunskap, något som utgår från ert företag och marknadsposition
- Ni är tillgängliga att kunna intervjuas, ni gör alltså mediernas arbete enklare
- Ni är förberedda och vet hur ni ska svara på alla frågor, även svåra
- Ni är en resurs till bilder eller annat bakgrundsmaterial som kan behövas
På redaktioner görs nyhetsvärderingar. Ställ er alltid frågorna:
- Vad är aktuellt med nyheten?
- Vad är relevant utifrån närhetsprincipen eller målgruppen?
- Vilken övergripande trend slår nyheten/vinkeln an på?
- Varför är det intressant för allmänheten/läsargrupper?
Bilder, information, kontaktvägar eller andra underlag förenklar för journalisten att göra sin story.
Att bygga mervärden med publicitet
- Vad ska läsaren veta, känna, göra efter artikeln/inslaget är publicerat?
- Finns tillräcklig och tillgänglig basinformation på företagets webbplats?
- Finns Google Ads för att hjälpa de som söker att hitta rätt?
- Finns uttalat mål om konvertering och tillhörande retargeting?