Bästa tiden att skicka ut ett pressmeddelande – sex tips - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

Bästa tiden att skicka ut ett pressmeddelande – sex tips

Att få maximal exponering för ditt företags nyheter och affärshändelser kräver mer än bara ett välskrivet pressmeddelande. Timing kan ofta spela en avgörande roll för att nå igenom bruset.

Det finns några viktiga faktorer att överväga för att bestämma den bästa tiden att skicka ut ett pressmeddelande:

1. Veckodagar är viktiga: Det finns ingen exakt dag som helt tydligt är bättre än andra, men oftast är tisdagar, onsdagar och torsdagar att föredra. En undersökning från Prowly menar att torsdagar är den dag med högst öppningsfrekvens (värt att notera är att detta inte nödvändigtvis gäller svenska medier). Måndagar kan vara hektiska för nyhetsredaktioner där veckan planeras, medan fredagar vanligtvis är mindre effektiva eftersom många journalister arbetar på att slutföra veckans artiklar.

2. Undvik högtider och semestrar: Att släppa ett pressmeddelande under en stor semester eller helg kan resultera i mindre uppmärksamhet från medierna, eftersom många journalister är borta eller har reducerad arbetsbelastning under sådana perioder.

Läs också: 4 steg till att skriva ett jättebra pressmeddelande

3. Tidpunkten under dagen: Förmiddagen, särskilt mellan kl. 10:00 och 11:00, anses vara en av de bästa tiderna att skicka ut pressmeddelanden. Journalister är oftast mer mottagliga för nya nyheter under denna tid.

4. Anpassa tidpunkten efter målgruppen: Om din målgrupp är internationell, bör du överväga tidszoner och anpassa tidpunkten för att maximera exponeringen för olika regioner.

5. Om möjligt, undvik utskick vid större mediehändelser: Vid större händelser som regeringsbildning, kriser eller, om er nyhet är av lokal natur, regionala event kan de vara bra att vänta med publicering. På samma sätt kan större händelser också vara en möjlighet, om er nyhet är nära besläktad.

Läs också: 6 steg till en bra debattartikel

6. Använd datadriven strategi: Använd digitala verktyg, såsom distributionstjänstens egna eller Google Analytics, för att analysera tidigare framgångsrika pressmeddelanden och identifiera mönster och optimala tider för din specifika målgrupp.

Sammanfattningsvis finns det ingen universell ”bästa tid” att skicka ut ett pressmeddelande. Det är viktigt att kontinuerligt testa och anpassa tidpunkten baserat på resultat och feedback från medierna. Med rätt timing kan du öka chanserna att din nyhet når ut till rätt målgrupp och får den uppmärksamhet den förtjänar.

Greatness PR hjälper er att rätt värdera nyheter, skapa lockande vinklar och innehåll, och distribuera så att nyheten når avsedda målgrupper.

Kom igång med er kommunikation

Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter