2023 års sälj- och marknadsföringstrender för B2B-företag - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

2023 års sälj- och marknadsföringstrender för B2B-företag

Marknadskommunikation

Ta täten gentemot konkurrenterna och få budskapen att nå fram till kunder, intressenter och andra målgrupper. Det är vissa saker som är särskilt viktiga under 2023. Här har vi samlat smarta tips och marknadsföringstrender, för alla företag som vill växa under året.

Analysera data, resultat och effekt för rätt strategi

För att koppla rätt grepp på marknadsföring och kommunikation gäller det att summera vad som funkade under 2022:

– Vilka marknadsföringsåtgärder och kommunikationsaktiviteter gav resultat?

– Var det något som inte gav förväntad/önskad effekt? I så fall vad?

– Saknades kunskap internt för att marknadsföring och kommunikation skulle funka?

Läs också: Så mäter och utvärderar ni er marknadsföring

Analysera löpande för bättre effekt

Att kontinuerligt analysera effekt och resultat är avgörande för att lyckas. Det finns flera smarta verktyg och system för analys av digital marknadsföring. När data används rätt kan de omvandlas till konkreta vägvisare och hjälpa företaget nå målen. Utifrån vad som fungerar bäst kan långsiktigt effektiva aktiviteter planeras och genomföras.

Tips på digitala verktyg (som också är gratis) är Google Analytics och mätverktygen i Google Ads och exempelvis Linkedin och Facebook. I Google Search Console går det att utvärdera effekten av SEO-insatserna.

Frågor som varje marknads- och kommunikationsavdelning bör ställa sig:

– Har vi en tydliga mål (affärsplan, kommunikationsstrategi och marknadsplan) på plats?

– Har vi relevanta mätdata för föregående års investeringar i kommunikation?

– Har vi kunskap, verktyg och resurser att analysera all data och omvandla den till strategi?

– Har vi koll på trenderna i den digitala omvärlden?

Investera i en digital analys och sätt rätt mål för 2023

Att förstå och använda data är nyckeln

När analys och summering är gjord är det dags att fokusera framåt. Utifrån vilka marknadsföringsåtgärder, kampanjer och kommunikationsaktiviteter som genererat resultat under 2022 utkristalliseras tydligt vilka marknadsföringstrender företaget bör hänga på under 2023.

Förändra, utveckla, förändra, optimera

De företag som inte anpassar sin marknadsföring och kommunikation till de ständigt förändrade trenderna hamnar snabbt på efterkälken. Nya kanaler, verktyg, appar, forum och metoder kommer hela tiden. Nyckeln är att hålla sig à jour, skaffa kunskap, utvärdera och vara beredd på att anpassa och agera.

”Förändringen kommer aldrig någonsin gå så långsamt som nu”

Sälj- och marknadsföringstrender 2023

Trend nr 1 – Marknaden är digital

De företag som tror att de kan undvika att investera i digitala kanaler kommer obönhörligen hamna på efterkälken. När fler och fler företags inköpsavdelningar idag har helt digitaliserade processer ställer detta krav på att det säljande företaget kan tacka ja när det bjuds upp till digital dans. Det räcker inte med en snygg webbsida, den måste fungera i det digitala ekosystemet.

Läs också: Säljer ni på samma sätt som ni köper?

Trend nr 2 – Analysera och utvärdera kontinuerligt

Algoritmer, sociala medier och hur målgrupper reagerar och responderar förändras ständigt. Nyckeln till framgång i kommunikation och marknadsföring är att mäta, analyser, förstå – och anpassa.

Trend nr 3 – Sluta tro, börja mäta för att förstå vad som funkar

Har företaget koll på vilka format som funkar i vilka sociala medier, vilka texter Googles algoritmer prioriterar och hur detta kan anpassas? Genom att utnyttja mätdata får man ovärderlig kunskap om hur, när och till vem företaget bäst når ut. Om förståelse saknas – ta hjälp.

Trend nr 4 – Se till att kunderna hittar er

Syns du inte, finns du inte. Utan fungerande SEO-arbete försvinner chansen att potentiella kunder ska hitta företaget när de söker efter de produkter och tjänster ni erbjuder. Satsa på en SEO-strategi 2023, det ger effekt på både kort och längre sikt.

Hör av dig om du vill lyckas med företagets marknadsföring 2023

Kom igång med er kommunikation

Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter