Att mäta effekten av sökmotoroptimering (SEO) och digital kommunikation är komplicerat. Hur vet man egentligen om den nya affären är ett resultat av marknadsföring eller om produkten är så bra att den marknadsför sig själv? För att skapa effektiv marknadsföring krävs det ett system för att mäta rapportera och utvärdera insatserna. Då går det att identifiera vad som ska förbättras.
I stort sett allt går att mäta och analysera, inte minst inom digital marknadskommunikation. Det kanske mest användbara verktyget är Google Analytics som bland annat visar hur många besökare webbplatsen har, hur länge de stannar, om de surfar från mobilen eller datorn och vad de ägnar sig åt under besökstiden. Arbetar man även med Google Ads kan med hjälp av mätverktyget även följa hur stor andel besökare som kommer från annonser och även rikta besökare till utvalda webbsidor.
Exempel som går att mäta med Google Analytics:
– Vilka länder och städer trafiken kommer ifrån
– Sidvisningar – hur många som går in på de olika flikarna på webbsidan
– Klick på exempelvis telefonnummer och e-postadresser
– Kanaler där användarna hittade till sidan – Twitter, Instagram, Facebook osv
– Enheter – om användarna har använt mobilen eller dator för att besöka webbsidan
Läs mer om vi på Greatness bland annat hjälpte våra kunder Nimo och Blika med att mäta och förbättra deras digitala marknadsföring.
Tydlig rapportering ger större kännedom
Genom att utvärdera trafiken i Google Analytics bygger ni kunskap om vilka marknadsaktiviteter som fungerar bra eller mindre bra. Men utan en ordentlig genomlysning av insamlade data blir det mest en massa siffror som visar olika aktiviteter på webbsidan. Därför är det viktigt göra en sammanställning för att kunna identifiera vilken information som är mest relevant. Det kan till exempel vara så att väldigt få hittar till webbsidan via sociala medier, då kanske man behöver lägga mer resurser på just dessa delar.
Rapporten ska, när den är rätt utformad, skapa utrymme att hitta avvikelser, men också tydligt visa vilken information som är användbar för just ert företag. Olika verksamheter har olika mål och målgrupper. För ett B2B-företag är det kanske viktigare att webbplatsen ska väcka uppmärksamhet hos en nischad marknad i jämförelse med ett e-handelsföretag som vill skapa snabba affärer hos en bredare målgrupp. Se därför till att ha koll på era målgrupper för att därefter identifiera vilka mätresultat som är mest användbara. I förlängningen bidrar det till bättre varumärkeskännedom.
Utvärdering är nyckeln till framgångsrik marknadsföring
Om en kampanj lyckas eller misslyckas är egentligen inte det primära målet med att mäta rätt. Det viktigaste är att utvärdera varför resultatet ser ut som det gör och sedan vidta genomtänkta åtgärder utifrån det. På så sätt bygger ni en grund för hur ni som företag kan prioritera er marknadsstrategi i försättningen.
I utvärderingen måste man också vara medveten om att förändringar kanske inte ger effekt redan nästa månad, det är det långsiktiga arbetet som skapar resultat. Förutom alla variabler som spelar in i optimering av den egna webbplatsen, är utrymmet på Googles söklistor begränsat. Vi konkurrerar hela tiden med andra företag som slåss om samma platser. Därför finns det inget direkt svar på hur lång tid det tar innan SEO-arbetet eller den digitala marknadsföringen ger utdelning. Men i takt med att man lär känna sin målgrupp ökar också sannolikheten att fler kunder hittar er.
Greatness hjälper kunder i många olika branscher med digital marknadskommunikation. Läs mer om Greatness erbjudande här.