Många företag har verksamheter och kunder i andra länder än Sverige och vill gärna kommunicera med de marknaderna. Här är fyra sätt att få publicitet i internationell media.
1. Anpassa längd och innehåll till den lokala marknaden
Trots att alla pressmeddelandeutskick idag sker digitalt så förväntar sig de svenska redaktionerna att textens längd är motsvarande en A4. De vill alltså att texten ska vara short & crispy. Det gäller i de flesta europeiska länder, med undantaget Storbritannien.
I Storbritannien är pressmeddelanden sällan kortare än tre sidor. Generellt kan sägas att ifall en brittisk redaktion får ett pressmeddelande på bara en A4 så uppfattas det om att det saknas nyhetsvärde. Förutom Storbritannien ser vi samma krav på längd även i USA och stora delar av Asien som exempelvis Kina. Orsaken till längre pressmeddelandet är den publicistiska traditionen att utnyttja stora eller delar av pressmaterialet för artikeln. I Sverige och övriga länder ses pressmaterialet i stället mer som ett underlag för artikeln, även då exempelvis citat gärna används.
Tänk också på att i Norden använder vi pratminus (–) medan internationella medier oftare använder citattecken (” ”).
Läs också: Bästa tiden att skicka ut ett pressmeddelande – sex tips
2. Om möjligt, översätt alltid
Tänk globalt, men agera lokalt. Få svenska redaktioner läser pressmeddelanden på engelska, knappt ens om det kommer från ett världskänt varumärke. Det gäller inte bara i Sverige utan alla andra länder. Så att skicka ut pressmeddelanden på engelska till länder som inte är engelskspråkiga ger minskad effekt.
Är, exempelvis, den tyska marknaden viktig, då måste även pressmaterialet som skickas till tysk media vara på tyska. Det gäller även i Sverige – att skicka pressmeddelande på annat språk än svenska är i sak meningslöst.
3. Ta hjälp för att identifiera relevanta medier
Räck upp handen den som känner till de fem största finska IT-tidskrifterna eller de ledande nyhetskanalerna för jordbruk i Frankrike. Nej, sådan detaljkunskap har vi inte i Sverige.
Ett förslag är att utnyttja Chat GPT och ställa frågan vilka som är de största finska IT-tidningarna eller ledande nyhetskanalerna för jordbruk i Frankrike. Av svaren kan man därefter göra ett mejlutskick till deras redaktioner.
En annan idé är att använda sig av ett verktyg för distribution av pressmeddelanden, exempelvis Cision, och som har global täckning över nyhetsredaktioner. Där kan man ange till vilka länder man vill pressmeddelandet ska skickas samt inom vilka branscher.
Ett tredje alternativ är att samarbeta med en PR- eller kommunikationsbyrå i landet och som kan de lokala medierna.
4. En punktinsats ger sällan effekt – det tar tid att bygga relation med medier
Om ni vill få publicitet i internationell media är reglerna samma som svenska – en pressrelease varje år ger minimal effekt. För att få synlighet och publicitet krävs det regelbunden frekvens, tillsammans såklart med kvalitet och intressant innehåll.
Läs också: Internationellt genomslag för pressfilm i rätt målgrupper