Ett starkt varumärke är en av de mest värdefulla tillgångarna för ett företag. Det är vad som gör att företaget urskiljer sig från konkurrenterna och bygger både kännedom och förtroende hos kunderna. Här är sex tips för att ta fram en effektiv varumärkesstrategi med fokus på sökmotoroptimering (SEO).
1. Definiera varumärkesidentitet och formulera marknadsposition
Börja med att definiera varumärkesidentiteten. Detta innebär att identifiera kärnvärden, målgrupp och vad som skiljer bolaget från konkurrenterna. Genom att ha en stark och tydlig varumärkesidentitet kan företag skapa en unik position i marknaden och kommunicera detta till målgrupperna. Formulera marknadspositionen, det är den unika ingrediensen i ert varumärke.
2. Genomför en målgruppsanalys och formulera målsättningar
Nyckeln till en framgångsrik varumärkesstrategi är att förstå målgruppen på djupet. En målgruppsanalys ger insikter om behov, preferenser och köpbeteenden. Detta gör det möjligt att anpassa kommunikation och budskap för att engagera och nå uppställda målsättningar i varumärkesstrategin.
3. Utveckla en SEO-optimerad webbplats
En väl optimerad webbplats är avgörande för att förbättra synligheten online och locka relevant trafik. För att göra detta behöver bolaget integrera SEO-principer i webbplatsdesign och innehåll. Det inkluderar att använda relevanta sökord, optimera meta-taggar och rubriker, skapa en användarvänlig informationsstruktur och navigering samt att se till att webbplatsen är mobilanpassad (mobile first är Googles inställning). Kom ihåg att optimera bilder och kolla så ni har lämplig webbhosting så att webbplatsen går snabbt att ladda. Länkar ut och in är också nödvändiga att arbeta med.
Läs också: 5 steg till en SEO-optimerad hemsida
4. Producera kvalitativt och relevant innehåll regelbundet
Intressant, lockande och engagerande innehåll hittar nya intressenter och får dem att stanna kvar och läsa vidare. Använd sökord som är relevanta för bolagets bransch och inkludera dem naturligt i innehållet. Detta hjälper till att förbättra synligheten i sökmotorer, samt bygger förtroende hos läsarna. Frekvens är nödvändigt för att sökmotorerna ska lyfta er placering.
5. Bygg relationer och sprid varumärket
En varumärkesstrategi ska även innehålla hur ni ska bygga relationer med målgruppen och sprida varumärket i olika kanaler för att uppnå olika mål. Använd sociala medier, samarbeten med influencers och annan marknadsföring för att öka medvetenheten och skapa engagemang. Utgå alltid från varumärkesidentiteten och era nyckelord, så linjerar er kommunikation enklare.
Läs också: Bygg förtroende och trovärdighet med bra kundcase
6. Ta fram en lista på nyckelord med relevant sökvolym
En framgångsrik SEO-strategi börjar med identifierade nyckelord, fraser som kunderna använder för att nå ert företag och produkt. Använd verktyg som Googles sökordsplanerare för att få fram vilka fraser som har sökvolym.
Tänk långsiktigt
Att bygga en varumärkesstrategi är en kontinuerlig process som kräver analys, anpassning och uppdateringar över tiden för att möta förändrade marknadsförhållanden och kundbehov.
Kom igång med er kommunikation
Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.