PR-skandaler är inget ovanligt och 2022 var inget undantag. Här har vi samlat några av förra årets största PR-missar som motsätter det myntade uttrycket ”all publicitet är bra publicitet”.
Will Smith vann en Oscar men blev galans största förlorare
Oscarsgalan 2022 kommer definitivt gå till historien för en av de mest märkliga incidenter i direktsänd TV någonsin. Inför allas ögon träder Will Smith upp på scenen och ger komikern Chris Rock en rejäl känga efter att ha skämtat om hustrun Jada Pinkett Smith. Som grädde på moset vann han senare under kvällen Oscar för ”Bästa manliga skådespelare”, vilket föll helt i glömska då efterspelet på sociala medier och nyhetsmedier runt om i världen kretsade kring Smiths oförklarliga agerande. Under veckorna som följde tappade den folkkära skådespelaren miljontals sociala medier-anhängare och intresset för hans kommande storfilmer svalnade. Slaget mot Chris Rock blev i själva verket ett slag mot hans eget personliga varumärke.
Läs också: Fem bra sätt att stärka företagets varumärke
VM i Qatar – Mästerskapet med få vinnare
Sedan Qatars tilldelades mästerskapet 2010 har debatterna kretsat kring mutanklagelser, homofoba lagar och tusentals döda migrantarbetare. På så vis var förutsättningarna inför VM inte de bästa förutsättningarna för Qatar att stärka landets globala varumärke.
Värdlandet lyckades även med bedriften att göra livet surt för några av mästerskapets sponsorer. Två dagar innan turneringen kom beskedet att alla alkoholhaltiga drycker förbjöds på samtliga arenor, vilket blev en dyr historia för fotbolls-VM:s officiella öl-leverantör Budweiser som var på plats i Qatar, redo att servera öl till ett värde av 800 miljoner kronor. Roligare blev det för Argentinarna som både kammade hem ett VM-guld och gratis tog med hela öl-lasten hem till det festande befolkningen.
Trots olika kontroverser runt omkring mästerskapet är FIFA förmodligen den största förloraren av dem alla. Förutom stormande kritik inför mästerskapet, lyckades de överträffa sig själva genom att förbjuda landslagsspelarna att bära armbindlar föreställande ett regnbågsfärgat hjärta med budskapet ”One Love”. I slutändan innebar mästerskapet enorma summor pengar i mutor till ett fåtal FIFA-delegater, men ur ett PR-perspektiv har organisationens rykte aldrig varit sämre.
Läs också: 2023 års sälj- och marknadsföringstrender för B2B-företag
Lyxvarumärket Balenciaga motbjudande reklamkampanj
I julklappstider står shopping högt på agendan och många modeföretag förbereder sig i månader med olika kampanjer för att locka till sig konsumenter. Vissa lyckas bättre än andra, men allra värst gick det för lyxvarumärket Balenciaga. I deras kampanj syntes barn och nallebjörnar iklädda vad som liknar vid BDSM-utstyrsel och i bakgrunden syntes tomma vinglas och ölburkar. Kritikerna, och de var många, menade att kampanjen bidrar till normalisering av sexualiserandet av barn. Balenciaga stämde därefter produktionsbolaget bakom kampanjerna på 25 miljoner dollar, på grund av det skador som reklamerna ska ha orsakat bolaget.
På Greatness PR hjälper vi er att bygga varumärke och sälja på det sätt som inköparna önskar.
Kom igång med er kommunikation
Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.