GKN Aerospace är en världsledande aktör inom flygindustrin. De vände sig till Greatness PR med ett tydligt mål: mediegenomslag för bolagets satsning på så kallad additiv tillverkning av flygmotorkomponenter i Trollhättan. GKN vill positionera sig som en pionjär inom branschen. Resultatet blev reportage i några av Sveriges största dagstidningar, Dagens Industri, DN och Ny Teknik.
GKN Aerospace Engines levererar flygmotorkomponenter till 90 procent av den globala flygindustrin. Företaget har huvudkontor i Trollhättan och ägs av det brittiska, börsnoterade Melrose Industries.
Under våren 2024 kontaktade GKN Greatness för att få hjälp med publicitet och mediegenomslag för deras satsning på en nyutvecklad tillverkningsmetod, så kallad additiv teknik. Tillverkningsmetoden kan beskrivas som en sorts kombination av svetsning och 3D-skrivare som möjliggör effektivare produktion av framtidens flygmaskinsmotorer genom att minska användning av råmaterial med upp till 80 procent.
Genomförande: Kommunikationsstrategi, presskit, pitch och uppföljning
Greatness roll i projektet blev mångfacetterad. Först utvecklades en kommunikationsstrategi och budskapsplattform, skräddarsydd efter GKN:s affärsstrategi och mål. Greatness producerade presskit med pressmeddelande och övrigt bakgrundsmaterial, samt detaljerad FAQ och texter till sociala medier. Greatness upprättade även journalist- och medielistor, och började sedan ta kontakt med redaktionerna för att pitcha storyn.
Läs också: Så bygger ni starka medierelationer och lockar journalisternas uppmärksamhet
Resultat: Unika reportage i Di, Ny Teknik och DN
Nyheten från GKN visade sig vara högst intressant för Dagens Industri, DN och Ny Teknik, dels för att produktionsmetoden är mer hållbar än idag, dels för att satsningen innebär att GKN ska bygga en ny fabrik i Trollhättan.
GKN:s koncernchef intervjuades i Dagens Industri, utvecklingschefen intervjuades i Ny Teknik, samt ett omfattande reportage om GKN:s satsning i Dagens Nyheter (DN).
Utöver reportagen blev det även en nationell nyhet i bland annat Sveriges Radio och lokalt i Ttela.
Rätt paketerat kan en företagshändelse skapa stora genomslag i traditionella medier, och bidra till att positionera bolagets varumärke. Vill ert bolag ha hjälp med publicitet, kommunikationsstrategi eller mediekontakter? Hör av er.