Medieträning på företag blir allt vanligare, och viktigare. Att kunna kommunicera varumärkets värderingar tydligt och ha en bra relation till journalister och medier borde finnas med på varje företags vett- och etikettlista. Här är åtta budord att leva med.
1. Hedra din deadline så att du håller den! Big no no: försenade eller uppskjutna intervjuer. En sen intervju eller en slapp deadline kan kosta dig rejält i förtroende när det gäller presskontakter.
2. Uppträd mot andra såsom du vill att de ska uppträda mot dig. Att agera nedlåtande, ha attitydproblem eller bara vara allmänt oförskämd mot journalister kommer du ingen vart med.
3. Du ska inga andra medier hava vid sidan om. Det vill säga; när du ska ge bakgrundsinfo till en reporter inför en intervju kan det vara frestande att länka till en bra artikel som en konkurrerande tidning eller sajt har gjort om ditt företag tidigare. Det är ingen bra idé, bara för att andra skrivit behöver inte fler göra det.
4. Hedra dina mediekontakter för att det må gå dig väl och ni må länge ha en bra relation. Respektera ert möte – avbryt inte, verka absolut inte uttråkad och uppträd för allt i världen inte nonchalant.
5. Du ska inte diktera vinkel eller innehåll. En dödssynd i relationen med journalister och media. Respektera alltid det redaktionella urvalet.
6. Du ska inte ge seeeega och utdraaaagna svar. Kort och koncist är alltid bäst, då blir budskapet tydligast.
7. Du ska inte hava begäran till huvudstory. Du kan däremot alltid be om att få läsa citat och erbjuda hjälp att faktakolla artikeln.
8. Du ska inte missbruka din relation med media. Var pålitlig, i både ord och handling. Har du lovat att följa upp med bilder eller annan info till reportern – gör det. Så fort som möjligt.
Vill du eller ditt företag ha hjälp med medieträning? Greatness PR har mångårig erfarenhet av att arbeta med PR och publicitet, och vet hur redaktioner arbetar.
Fredrik Lagerström
PR-konsult