Att nå full effekt på sociala medier idag innebär mer än att dela ett inlägg och hoppas på det bästa. Del två av Lyckas på Linkedin tittar närmare på olika delar som samspelar för att uppnå engagemang hos följarna i form av reaktioner, delningar, klick och kommentarer. Engagemang är en nödvändig del för att uppnå högre räckvidd och slutligen effekt av digital marknadsföring.
Gilla-markeringar
Gilla, eller likes, är den vanligaste formen att mäta värdet av innehåll på Linkedin, och samtidigt den formen av engagemang som ger minst effekt på räckvidden. En gilla-markering ökar synligheten med ynka 1,2 procent, och gör att cirka 3 procent av nätverket hos den som gillar ser det i sitt flöde.
Att klicka gilla på det egna inlägget ger ingen extra skjuts till att sprida inlägget organiskt eller öka räckvidden.
Se mer
Ett inlägg som har en viss textmängd (mellan 3 till 5 rader beroende på innehåll) bryts av och lägger till en se mer-knapp, som läsarna behöver klicka på för att se hela inlägget. Ju fler personer som klickar på se mer desto bättre, och Linkedins algoritmer sorterar in inlägget bland liknande innehåll vilket kan ge upp mot fyra gånger mer i räckvidd.
Kom ihåg att ge läsaren en anledning till att klicka på se mer-knappen genom något riktigt lockande i början av inlägget.
Läs mer: Lyckas på Linkedin del 1 – välja rätt format
Delningar
Intressant eller häpnadsväckande innehåll delas gärna vidare. Redan när någon delar inom de första fyra timmarna efter att inlägget lagts ut, kan räckvidden öka uppemot 30 procent. Här har Linkedins algoritm tagit stora steg framåt då resultatet av att dela inlägg under 2022 endast gav 4 procent större räckvidd.
Delningar med minst två rader text presterar uppemot tre gånger bättre än delningar utan text.
Kommentarer
Den viktigaste funktionen för att öka räckvidden på Linkedin är kommentarerna, som kan ge uppemot tolv gånger större räckvidd. Även svar på kommentarer prioriteras högt av Linkedins algoritm. Den första timmen efter att ett inlägg publicerats kan svar på kommentarer ge 20 procents ökning i räckvidd.
De första 24 timmarna av ett inlägg är viktigast, där varje kommentar kan ge uppemot 10 procent ökad räckvidd. Det är även bra att låta konversionen fortgå, inlägget kan få nytt liv med nya kommentarer och svar, och är innehållet intressant kommer inlägget fortsätta engagera.
Var dock noga med att inte kommentera först själva, det kan ha motsatt effekt.
Fyra tips för att uppnå engagemang på Linkedin
– Tagga relevanta personer och företag i det personliga nätverket
– Använd tre till fem hashtags per inlägg
– Uppmuntra till diskussion genom att ställa frågor och engagera er i kommentarsfältet. Svara på det som skrivs.
– Kommentera inlägg ni delar med reflektioner eller uppmaningar.
Källa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6995279862512914433/
Kom igång med er kommunikation
Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.