Lyckas på Linkedin del 1 – välja rätt format

Att lyckas på linkedin, person med megafon

Affärsnätverket Linkedin har 875 miljoner användare. Allt från säljande företag och chefer till rekryterare och arbetssökande använder plattformen dagligen. Men för att nå fram till rätt målgrupper och lyckas på Linkedin kan det krävas en hel del jobb och kreativa lösningar.

Algoritmen på sociala medier har i princip en uppgift – att ge besökarna det bästa innehållet baserat på användarnas preferenser. Målet är att behålla användarnas uppmärksamhet. När andra sociala mediers algoritm fokuserar på att ge dig innehåll som du visat intresse för, ger Linkedin dig en mer social upplevelse. Detta betyder alltså att Linkedin visar innehåll som kommer från dina kontakter och kontakters kontakter.

Framgångsreceptet att lyckas på Linkedin

Enligt en analys av Linkedin-analytikern Richard van der Blom går det att med lite planering och engagemang öka den organiska räckvidden med upp mot 35 procent, det vill säga innehåll som inte sprids med köpt annonsering. Det räcker inte att enbart lägga upp en bild och en text längre, inte heller bara dela en länk till en artikel i hopp om att någon ska läsa innehållet. Richard van der Bloms slutsatser över Linkedins algoritm 2022 berättar i stället förslag på hur man kan öka räckvidden organiskt. Framgångsreceptet innebär att kombinera format, engagemang, kommentarer, frekvens och följa den bästa tidpunkten att posta, då går det att öka räckvidden med upp till 35 procent.

Läs mer: 5 tips för en lyckad kampanj på sociala medier

Olika format – olika resultat

För att få bättre effekt av det organiska arbetet på Linkedin krävs en del tid och även variation på det som läggs upp. På Linkedin publiceras innehåll på många olika sätt, i diverse format. Den klassiska text- och bildkombinationen är fortfarande den mest föredragna men genom att välja rätt format påverkas både räckvidden och synlighet.

Jämfört med ett vanligt inlägg, alltså endast text, ger en artikel knappt 0,2 gånger mer räckvidd. Dessutom, med en snygg bild, en lockande text på 1200–1600 tecken samt några mellanrum, kan räckvidden nästan bli dubbelt så stor.

Störst räckvidd

Det som ger absolut störst räckvidd är dokument i pdf-format. Detta är alltså vanliga pdf:er som har snyggare layout och oftast ger snabba och effektiva tips och tricks, eller eventuella spaningar. Här kan räckvidden öka drygt tre gånger om det görs på rätt sätt.

För att optimera dessa dokumentposter bör de begränsas till sju sidor. Två fler eller två färre sidor ger sämre räckvidd. För att sedan fånga in de som scrollar behövs en bra vinkel och en stark visuell förstasida. Optimalt är att inte använda mer än 15 ord. De andra sidorna i dokumentet bör vara kärnfulla, vilket innefattar max 60 ord för bästa resultat. Viktigt är att inte bara ha text eftersom bilder syns bättre än text. Med en härlig bild på någon av sidorna kan räckvidden öka med 80–90 procent.

Läs mer: Så mäter och utvärderar ni er marknadsföring

Locka vidare användarna

På sista sidan är det såklart viktigt med en uppmaning till handling, en Call To Action (CTA), för att locka vidare användarna till en ny flik och behålla deras uppmärksamhet. Har läsaren kommit igenom sidorna är ett besök på webbplatsen eller att ladda ner ett dokument ett naturligt nästa steg. Denna CTA bör vara uppmanande vilket ökar antalet klick.

Läs hela Richard van der Bloms analys här.

Vill ni lyckas på Linkedin? Hör av er!

Kom igång med er kommunikation

Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.