Så länge det har funnits sociala medier så har det även funnits teorier om när det är absolut bäst att dela inlägg. Är det en onsdag klockan 20 som flest människor i sina soffor scrollar sociala medier på telefonen, eller är det till frukosten en lördagsmorgon? Enligt Richard van der Bloms algoritm-undersökning är det inte riktigt så enkelt, det finns ingen exakt tid för bästa tiden att publicera på Linkedin.
För att lyckas och maximera räckvidd behöver du ta hänsyn till både tidpunkt och frekvens, i kombination med andra insatser som format och att skapa engagemang bland följare.
Bästa tiden att publicera på Linkedin
Det finns ingen specifik optimal tidpunkt eftersom användarnas beteenden är olika för varje dag. Däremot går det att urskilja generella mönster då inlägg når mest engagemang och ger högst räckvidd.
Veckovis är det bäst att dela inlägg mellan klockan 8 och 15, eftersom det är då flest personer är aktiva. Det räcker dock inte att dela ett inlägg i det tidsspannet och sedan stänga webbläsaren, de första 90 minuterna efter delningen är viktigast i att skapa engagemang. Uppmuntra till diskussion och andra att dela, locka likes och svara på kommentarer. Det kan ge uppemot 20 procents ökning i räckvidd.
Läs också: Satsa på rätt engagemang på Linkedin för bättre räckvidd – Lyckas på Linkedin del 2
Less is more..?
Många tänker att ju fler inlägg desto bättre, vilket bara är en halv sanning. Många inlägg per dag kommer troligen ge en högre generell räckvidd, men den genomsnittliga inläggs-räckvidden kommer att sjunka.
En bra riktlinje är 1–3 inlägg i veckan. Vid fler inlägg ska de gärna delas med 18 timmars mellanrum. Vid delning av två inlägg inom loppet av 18 timmar kan räckvidden minska med upp emot 15 procent, och tre inlägg under samma period kan minska räckvidden med uppemot 30 procent.
Less is more, för maximal effekt, gäller alltså i detta fall.
Tidpunkt ja visst, men för att lyckas på Linkedin behöver du göra mer
Det viktigaste är alltså inte tiden för delning, utan det som sker efter att inlägget har delats. Engagera och diskutera! Kom ihåg att använda rätt format – med en intressant bild och fångande text.