13 februari 2015

Viralt

Grunda för en viral succé

viral kampanj

När en viral kampanj inte följs upp eller utvecklas av engagerande och delningsbar kommunikation, så kan brinntiden och effekterna visa sig vara kortvariga. Detta skrev vi om förra veckan i inlägget Därför är virala kampanjer överskattade. Finns det däremot en mer långtgående kommunikationsplan som bas kan en viral kampanj vara en otroligt effektiv och spännande metod för att skapa och bibehålla uppmärksamhet och kundengagemang för ett varumärke.

Entreprenör- och företagsmagasinet Entrepreneur:s listade nyligen ett antal konkreta tips på hur företag kan öka möjligheten för ett innehåll att bli viralt. De menar bland annat att en förutsättning för att skapa viralt innehåll är att använda samtliga kommunikationskanaler finns tillgängligt, och korsa dessa med varandra. Detta borgar såklart för en långt större spridning än om innehållet begränsas till enbart en kanal, men det ökar även chansen att nå ut till nyhetsmedier och samlingssajter för virala fenomen så som Buzzfeed och Upworthy.

Webshopen Glitter your enemies är ett utmärkt exempel på just detta. Sajten plockades först upp på ett socialt medium, varifrån den plockades upp av nyhetssajter vilket i sin tur ledde till exponering på de andra stora sociala plattformarna. Korsbefruktningen mellan olika kommunikationskanaler är alltså en viktig aspekt av en viral framgång, och något som behöver finnas med redan på planeringsstadiet.

Läs fler tips från Entrepreneur om hur ni stärker era chanser att bli viral här.