Digitalisering och globalisering påverkar varumärken och kan utmana eller i bästa fall gynna ett varumärke. Att bygga ett hållbart varumärke är en process som tar tid och kräver engagemang, det är en helhetsstrategi som genomsyrar hela verksamheten, inte bara marknadskommunikationen. Som en hjälp på vägen får ni här fem tips för att bygga ett hållbart varumärke år 2024.
Definiera visionen – En tydlig vision, eller målbild, ger riktning och syfte för ditt varumärke. Fundera på vilken roll ert varumärke spelar i samhället och hur det kan bidra till en hållbar utveckling.
Var transparent – Att vara öppen och uppriktig om hur företaget påverkar miljön och samhället skapar förtroende och lojalitet hos era kunder.
Engagera hela organisationen – Medarbetarna är en viktig del av hållbarhetsstrategin. Engagera dem och skapa en hållbar kultur som genomsyrar verksamheten. De blir då också naturliga bärare av bolagets image som vill lyfta bolagets varumärke.
Behåll det autentiska – AI är på stark frammarsch och berör alla företag. Det kommer öka kraven på efterfrågan av äkta, icke AI-genererat material. Glöm inte att fortsätta skapa eget, det bidrar till ökat engagemang och bygger långsiktiga relationer.
Allt är inte digitalt – Undersökningar visar på att unga i allt större utsträckning väljer böcker framför exempelvis mobilen. En stark digital närvaro är viktigt för alla företag, men kom ihåg att behålla kontakten med, och sök nya målgrupper, även på andra plattformar.
Att bygga ett varumärke är en process som tar tid, både att planera och genomföra. Greatness PR hjälper er gärna på denna resa.