SEO har under de senaste åren blivit alltmer självklart för att nå ut till företagets målgrupper. Användandet av sökmotorer ökar, vilket sätter press på företag att optimera webbplatsen för att hålla jämna steg med konkurrenterna. Här kommer några SEO-trender 2024 som är värda att hålla koll på.
AI-sök och Google SGE
AI:ns framfart har knappast undgått någon som följt nyhetsflödet 2023. Även om branschen fortsätter betona vikten av ”autentiskt innehåll för riktiga människor” kommer sannolikt AI ha en tydlig påverkan på SEO under 2024. Ett sådant exempel är Google SGE som snart lanseras i Sverige och förmodligen kommer förändra hur vi söker information på nätet.
SGE står för Search Generative Experience, vilket syftar på generativ AI, en typ av artificiell intelligens som skapar nya resultat baserat på inlärda mönster och data. Google SGE gör det möjligt för användare att på ett interaktivt och snabbt sätt få en sammanfattning av det viktigaste på en webbplats eller från olika källor direkt i sökresultaten. Detta hjälper användare att snabbt förstå ett ämne eller få en snabb uppfattning om en viss webbsida.
Läs också om de bästa verktygen för en sökordsanalys
Google Ads – viktigare än någonsin
För SEO-trender 2024 spås Google Ads att fortsätta blomstra, i synnerhet med tanke på användarnas ökade krav på snabba svar och konkurrensen bland företag om att synas högst upp i sökresultaten. Betalda annonser kan vara framgångsrikt, men bör betraktas som ett komplement till organiska sökord snarare än enskild insats. Genom att finjustera sidstrukturen och skräddarsy relevant innehåll efter användarnas faktiska sökbeteenden drivs organisk trafik till webbplats, samtidigt som innehållet hålls uppdaterat.
En smart och balanserad digital strategi som kombinerar betalda annonser och kontinuerliga nyheter på webbplatsen kommer sannolikt att vara mest framgångsrika metodiken för att maximera synligheten.
Läs också: Så når ert företag Generation Z
SEO-trender 2024: Borta bra men hemma bäst!
Lokal SEO har redan etablerat sig som en betydelsefull strategi och förväntas bli ännu viktigare för att attrahera nya kunder och öka synligheten under 2024. När användare söker på produkter och tjänster i samband med en plats har det ofta ett kommersiellt syfte och därför är lokal SEO en gynnsam strategi för konkurrensfördelar.
Även om lokal SEO inte är lämplig för alla företag och beror på faktorer som varumärke, målgrupp, bransch och affärsstrategi, är det viktigt att överväga dess potential. Att ignorera lokal SEO kan innebära förlorade affärsmöjligheter och en minskad synlighet i sökresultaten. Risken är att företaget hamnar i skuggan och går miste av potentiella kunder.