Vi har tidigare tittat närmare på bland annat sökord, länkar och varför SEO egentligen behövs. I lektion sex av The beginners guide to SEO ska vi titta på hur du faktiskt tar till vara på den besökstrafik du får till din sajt.
Lektion 6: användbarhet & användarupplevelse
– Användbarhet svarar på frågan ”Kunde besökaren uppnå det den kom till sajten för att uppnå?”, och går ut på att göra sajten så funktionell, effektiv och användarvänlig som möjligt. Detta är en av flera viktiga delar av den totala användarupplevelsen.
– Användarupplevelse svarar på frågan ”Hade besökaren en positiv upplevelse på din sajt?”, och bygger upp relationen mellan besökaren och varumärket. Med detta menas helhetsupplevelsen av sajten och alltså inte bara funktionaliteten.
Användbarheten och användarupplevelsen bestäms av hur användare beter sig när de väl har klickat sig in på sajten, samt hur de uppfattar den. Om det är ditt SEO-arbete som har fått besökarna till sajten, så är det användbarheten och användarupplevelsen som får dem att göra det du vill att de ska göra, avgör huruvida de kommer tillbaka, samt om de väljer att rekommendera den till andra.
En skoaffär som satsar hårt på SEO-arbete men misslyckas med användbarheten och användarupplevelsen kommer förvisso få många besökare, men de kommer inte sälja särskilt många skor.
Alltså: En sajt med bra användbarhet och användarupplevelse får hög besökstrafik och blir länkad och delad, vilket även det höjer sajtens rank i sökmotorerna.
Praktiska tips på hur du skapar en positiv användarupplevelse för dina besökare.
Lektion 1 – Så fungerar sökmotorer
Lektion 2 – Så använder vi sökmotorer