I den sjunde delen av The beginners guide to SEO tar vi en närmare titt på en av nyckelfaktorerna till att skapa en populär och välbesökt sajt – länkar. Idag tittar vi på hur sökmotorerna värderar och rankar länkar, och i del 7B går vi sedan igenom praktiska tips på hur du kan bygga en lyckad länkstrategi.
Lektion 7: Länkar – sökmotorernas motorvägar
- Länkar är sökmotorernas motorvägar mellan sajter och ju fler vägar som leder till en sajt, desto högre rankas den. Förutom antalet har också länkarnas kvalitet betydelse. Populära och trovärdiga sidor tenderar att länka till andra populära sidor, medan spam-sidor sällan länkas från välkända källor.
- Trovärdighetsranking – Vissa uppskattar att internet består till 60 procent av spam. För att kunna sortera ut skräpet har sökmotorerna ett system för att mäta sajters trovärdighet – universitet, myndigheter och ideella organisationer är exempel på sajter med hög trovärdighet i det systemet. Lyckas du bli länkad från sajter med hög trovärdighet kommer du se en rejäl boost i din ranking.
- Global kontra lokal popularitet – Wikipedia länkas från tusentals olika sidor vilket för sökmotorerna påvisar för sökmotorerna att det handlar om en väldigt viktig och trovärdig sajt globalt sett. När en sajt är aktiv inom ett smalt ämnesspecifikt område, exempelvis cykelhjälmar, har länkar från cykelförbundet långt större betydelse än länkar från andra ämnessajter, även om de är större och mer populära. Där handlar det alltså om lokal popularitet.
- Aktualitet och relevans – Länkar är en färskvara och sökmotorerna använder olika signaler för att bedöma hur aktuell och relevant en länk är. Det spelar alltså ingen roll om Funplanet och Lunarstorm länkade till din sajt en gång i tiden, ditt länkarbete bör uppdateras kontinuerligt.
- Delningar i sociala medier – Länkar som delas i sociala nätverk behandlas annorlunda av sökmotorerna. Det är ännu inte klarlagt exakt hur, men delningar och länkningar i sociala medier räknas definitivt med i sökmotorernas algoritmer.
Lektion 1 – Så fungerar sökmotorer
Lektion 2 – Så använder vi sökmotorer
Lektion 4 – Grundläggande sökmotorvänlig design
Lektion 5 – Sökordanalys