Då var det dags för tredje delen av The beginners guide to SEO, och det är hög tid att adressera en central fråga som många undrar över – varför behövs egentligen SEO?
Lektion 3: Därför behövs SEO
Trots att sökmotorer blir allt mer sofistikerade så är de oförmögna att förstå en webbsida och dess innehåll på samma sätt som vi människor kan. När du ser en bild på ett par svarta löpskor så förstår du förhoppningsvis att du tittar på ett par svarta löpskor. Det gör inte sökmotorerna, men bra SEO hjälper sökmotorerna att förstå det. Enkelt uttryckt så hjälper bra SEO-arbete sökmotorerna att ta reda på vad varje sida handlar om och på vilket sätt de kan vara användbara för oss användare.
SEO är relevant för alla som siktar på att komma högt upp i sökresultaten och få många besökare till sin sajt. Det räcker inte med att bygga en underbart snygg sajt och fylla den med välproducerat, relevant och underhållande innehåll. Du måste också marknadsföra ditt innehåll och din sajt, så att den börjar delas och diskuteras. Detta på grund av att sökmotorerna själva inte har någon inbyggd sensor som påvisar kvaliteten i ett innehåll eller på en sajt. Istället förlitar de sig på faktorer som mäter relevans och betydelse, vilka de får fram genom att mäta vad människor pratar om, reagerar på och vad de delar med sig av. Så för att komma högt upp på Google måste du först komma högt upp i människors medvetanden med hjälp av bra PR och SEO-arbete.
Nästa vecka börjar vi titta på några grundläggande tekniska delar av att bygga en sajt som är anpassad för både sökmotorer och för besökare.