Investmentcase – den webbsidan många IR-bolag ofta missar - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

Investmentcase – den webbsidan många IR-bolag ofta missar

En kvinna jobbar vid sitt skrivbord och ser fundersam ut

För att attrahera investerare gäller det att snabbt fånga intresset och bygga upp ett affärscase, “Varför ska man investera i det här bolaget?” Webbplatsens startsida är en av de viktigaste sidorna för att fånga besökaren med en fängslande marknadsposition, men därefter är sidan om investmentcaset den som väger tyngst. Här ger bolaget en översikt på affärsstrategi, prestationer och framtidsutsikter, enkelt och kortfattat beskrivet.  

Här listas de viktigaste delarna en investmentcase-sida bör innehålla, gärna presenterat i punktform eller informationsrutor för att göra det enkelt för besökare att snabbt få en överblick och kunna ta ett informerat investeringsbeslut.  

1. Affärsstrategi, mål och vision 

Investerare söker efter transparens och tydlighet när de överväger att investera i ett noterat bolag. Presentera kortfattat företagets affärsstrategi, mål och planer för framtiden. 

2. Finansiella resultat och utmärkande prestationer 

Nyfikenheten leder till att vilja veta mer om konkreta resultat. Har bolagets tillväxt de senaste åren varit exceptionell, ligger lönsamheten över branschsnitt eller är flera strategiska kund- och partneravtal på plats? Genom att inkludera nyckeltal, finansiella indikatorer och relevanta framsteg kan företaget övertyga investerare om bolagets förmåga att generera avkastning. En öppen och uppriktig redogörelse om företagets räkenskaper skapar förtroende och stärker relationen mellan bolaget och investerarna. 

3. Bemöt och hantera eventuella riskfaktorer 

En sida med investmentcase fungerar som ett verktyg för att skapa förtroende och transparens. Alla bolag har affärsrisker, genom att bemöta eventuella motargument till varför er aktie är intressant byggs förtroende. För varje risk finns alltid en möjlighet.  

4. Investmentcase: fördjupa framtidsplanerna 

Företag måste fortsätta utvecklas för att vara intressant för en investerare. Vad kan ert bolag berätta om marknaden och vilka möjligheter som finns? Och vilka mervärden leder det till för bolaget? 

5. Anpassa budskapet till era målgrupper 

Anpassa ert budskap till vad er målgrupp är intresserade av. Vissa investerare är intresserade av hållbarhet eller en specifik bransch, andra söker bolag de har en personlig koppling till, exempelvis lokal förankring, eller att de vill investera i bolag som går starkt även i lågkonjunkturer. 

Potentiella investerare söker argument som gör dem trygga i att er aktie kommer utvecklas positivt över tid. Vad utmärker er som företag och varför särskiljer ni er från konkurrenterna – idag och i framtiden? 

Investmentcase bonustips: En webbsida med investmentcase är ett bra stöd i marknadsföringen 

Med alla ovanstående delar på en investmentcase-sida så fungerar den även bra som landningssida för digitala kampanjer, dit ni kan driva trafik. Då ska sidan även kryddas med några knappar för CTA, Call To Action. 

Söker ni hjälp mer IR-kommunikation, digital marknadsföring eller vill locka nya investerare? Greatness har mångårig erfarenhet av att arbeta med noterade bolag, hör av er så pratar vi mer. 

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter