Att bli intervjuad av medier i skarpt läge ökar stressnivån samtidigt som felmarginalerna är små. För att effektivt kommunicera rätt budskap, även under pressade situationer, behövs både övning och förberedelse i form av medieträning.
Vad är medieträning?
Medieträning är en process där individer eller grupper tränas i att hantera medierelationer och intervjusituationer på ett effektivt sätt. Det innefattar allt från att formulera och leverera genomtänkta budskap, till att förstå hur media fungerar och vad journalister söker i en intervju.
Ett vanligt tillvägagångsätt under medieträning är att genomföra praktiska övningar. Ofta består dessa övningar i att simulera verkliga intervjusituationer framför en kamera. Tillsammans med en expert går man sedan igenom materialet och deltagaren kan därmed få bättre förståelse för sitt kroppsspråk, röstteknik, och hur man bäst svarar på olika typer av frågor.
Läs också: Så bygger ni starka medierelationer och väcker journalisternas uppmärksamhet
Var förberedd innan krisen slår till
Nyckeln till att lyckas hantera media är förberedelser. Ett vanligt misstag bland företag är att genomföra medieträningen för sent, det vill säga när krisen redan är ett faktum. För att undvika detta är det viktigt att planera för medieträning i god tid, och göra regelbundna uppföljningar. På så vis säkerställs att både chefer och anställda är väl förberedda och uppdaterade den dag media står på tröskeln.
Så kan Greatness hjälpa er
Våra mediestrateger har lång erfarenhet och en djup förståelse för de utmaningar som talespersoner möter, från tuffa intervjuer till svåra kriskommunikationssituationer. Därför erbjuder vi en heltäckande medieträning som inkluderar:
- Medielogik och dagens medielandskap: Hur journalister och medier fungerar, tänker och hur olika medier samverkar.
- Intervjuträning framför kameran: Konkreta intervjusituationer framför kameran, där ni får möjlighet att öva på att leverera ert budskap med tydlighet och självförtroende.
- Förberedelse och analys av resultat: Efter varje intervjuträning utvärderas resultatet tillsammans. Vi analyserar vad som fungerade bra och identifierar områden som kan förbättras. Denna feedback är avgörande för att utvecklas och bli bättre på att hantera media.
- Förslag till budskap och framtoning: Vi hjälper er att finslipa framtoning och era budskap så att de inte bara är relevanta, utan även engagerande och övertygande. Genom planering efter målgrupp och mediets förväntningar ökar möjligheten att budskapet träffar rätt.
Läs också: Så tar ni fram en kriskommunikationsplan
Boka medieträning med oss
Med hjälp av medieträning får ni förståelse för journalisternas vinkel och medielogik, vilket gör er förberedda inför alla tänkbara scenarier. Med en kombination av teori, praktiska kameraövningar och individuell feedback är våra kurser utformade för att möta dina specifika behov, oavsett om du är nybörjare eller erfaren talesperson. Hör dig till oss på Greatness PR så berättar vi mer!