Redaktionell media är ett effektivt sätt för företag att föra fram budskap som tilltalar rätt målgrupp och stärker varumärket. Att förstå journalisterna, vad de värdesätter och prioriterar kan därför vara en vinnande strategi för att få publicitet. Här kommer några tips på hur företag kan bygga starka medierelationer med journalisterna.
Förtroende och pålitlighet är viktigast
Enligt rapporten State of the Media 2023 visar en enkätundersökning från februari och mars 2023 att förtroende och trovärdighet toppar prioriteringslistan hos svenska journalister. Hela 54 procent svarade att säkerställa korrekt innehåll är deras viktigaste prioritering. Se därför till att vara ärliga och transparenta i er dialog med journalister. Kontrollera noga att dina nyheter baseras på korrekt information och pålitliga källor.
Läs om hur du faktagranskar en spännande nyhet.
Förstå vad journalisterna vill ha – pressmeddelanden toppar listan
Att förstå vad journalister söker och sedan kunna tillhandahålla det är en grundläggande faktor för att uppnå önskat medialt genomslag. På frågan vilket innehåll journalister helst vill ha från organisationer och kommunikatörer svarade hela 92 procent att de föredrar pressmeddelanden. På andraplats kommer tillgång till intervjupersoner eller expertkällor (76 procent), följt av originalrapporter (75 procent). Även tillgång till bildmaterial är uppskattat av journalistkåren.
Upprätthålla trovärdigheten – journalisternas största utmaning
I dagens informationssamhälle kan det ofta vara svårt att avgöra vad som är fakta, reklam eller till och med rena lögner. Den största utmaningen för de svenska journalisterna är att upprätthålla trovärdigheten. 23 procent uppger att upprätthållandet av kredibilitet som trovärdig nyhetskälla och motarbeta anklagelser om ”fake news” har varit deras största utmaning det senaste året. I rapporten framgår det även att svenska journalister upplever ett minskat förtroende från allmänheten. 40 procent av journalisterna upplever ett minskat förtroende (jämfört med 2022 då 36 procent uppgav att de kände ett minskat förtroende från allmänheten).
Ett bra sätt att hjälpa journalisten är att förmedla kontakter och intervjupersoner med relevanta och säkra källor. Varannan journalist i undersökningen uppger att de ser störst värde i att få hjälp med att hitta källor. Data och statistik som företaget har tillgång till kan också vara behjälplig. Enligt rapporten uppger 63 procent av journalisterna att det underlättar om företagen kan tillhandahålla data och expertutlåtanden.
Ta hjälp av en PR-byrå och bygg starka medierelationer
Är man osäker på hur man ska förhålla sig till journalister, är det bästa tipset att ta hjälp av en PR-byrå. För kommunikatörer är det avgörande att förstå journalistikens vardag och behov för att uppnå medialt genomslag, och kan därmed fungera som en brygga mellan företagets och journalisternas intressen.