AI kommer inte ersätta dig, men en person som använder AI kan i framtiden göra det. Verktyget ChatGPT har tagit internet med storm och väckt diskussioner bland företag och organisationer runt om i världen. Många experter förutspår att ChatGPT bara är startskottet på den nya AI-trenden, därför kan det vara läge att bekanta sig med verktyget och hur det effektivt kan tillämpas i företag. Här följer några tips hur företag kan använda ChatGPT i verksamheten.
Plattformen utvecklad av OpenAI har på kort tid nått miljontals användare världen över. I grunden kan den beskrivas som en virtuell assistent som genom maskinlärning och algoritmer kan föra mänskliga resonemang och behålla kontexten i olika frågor. Att enbart använda den som ett sätt att snabbt samla in fakta, skapa innehåll eller förståelse för saker är däremot långt ifrån vad modellen faktiskt är kapabel. Här är fem exempel på hur Chat GPT kan användas.
Copywriting
ChatGPT generar text inom en mängd stilar och format. Detta gör det till ett utmärkt verktyg för att sammanfatta innehåll. Genom att mata in material kan du få en språköversättning eller få fram den viktigaste informationen från en lång produktbeskrivning. Att använda ChatGPT kan därför vara en effektiv och tidssparande metod. Uppge bara om texten är tilltänkt för sociala medier, mejl, blogginlägg eller till webben så sköter ChatGPT textproduktionen. Däremot behövs det en extra noggrann korrekturläsning för att bekräfta att uppgifterna stämmer och är formulerade med en tonalitet som är lämplig mot era kunder eller medarbetare.
Kodning
Kodning och programmering med hjälp av ChatGPT vara både tidssparande och kostnadseffektivt för företag. Dels kan verktyget användas för att automatiskt genera kod, vilket kan underlätta för programmeraren om eventuella problem uppstår. Det kan hjälpa till att granska och förbättra befintlig kod genom att exempelvis leta reda på brister som kan öka prestandan och säkerheten. Att göra förbättringar kring de befintliga systemen, eller hitta nya lösningar kan öka effektiviteten och konkurrenskraften hos företag.
Läs också: 2023 års sälj- och marknadsföringstrender för B2B-företag
Träna verktyget
ChatGPT kan lära känna ett företag bättre genom att tränas med specifik information om företaget. Detta kan innebära att man ger modellen träningsdata i form av tidigare konversationer med kunder, pressmeddelanden, webbtexter, och andra dokument relaterade till företaget. På så sätt kan den bli bättre på att förstå företagets verksamhet, produkter och tjänster, samt hur företaget pratar om sig själva i branschen. Med andra ord får ChatGPT kännedom om ditt varumärke, som i sin tur blir bättre på att utveckla innehåll för exempelvis marknadsföring.
Kombinera med Dall-E
Vad vore en text om det inte gick att kombinera med en passande bild. Förutom ChatGPT har OpenAI även utvecklat tjänsten Dall-E som är speciellt utformad för att generera bilder baserat på text. Med andra ord kan du enkelt kombinera AI-verktygen genom att exempelvis låta Dall-E användas för att skapa bilder baserade texten genererad av ChatGPT. Resultatet blir att du får flertalet bilder att välja mellan som man i efterhand kan justera genom att addera eller reducera text inmatat i Dall-E.
För att ge ett konkret exempel är den här artikelbilden framtagen genom använda frasen ”AI robot writing on a typewriter”.
Läs också: Så faktagranskar du en spännande nyhet
Var vaksam och följ utveckling
Slutligen, och det kanske bästa rådet är att som användare vara medveten om att trots att ChatGPT visat sig vara en revolutionerande produkt, betyder det inte att den är perfekt. I framtiden lär vi se en stor utveckling av AI och kommer behöva bekanta oss mer och mer med den nya tekniken. Till dess kan det vara bra att se till att följa utvecklingen, men samtidigt vara vaksam med att inte göra alldeles för snabba och drastiska förändringar innan man är tillräcklig trygg med att förlita sig på ChatGPT, eller för den delen andra AI-tjänster.
Är du intresserad av att utveckla er kommunikation eller veta mer hur ni kan använda ChatGPT?
På Greatness erbjuder vi våra kunder kommunikation ur ett helhetsperspektiv. Vi tror att all kommunikation ska vara tillgänglig och hållbar för att bygga starka varumärken och långsiktiga relationer. Läs mer om våra tjänster här.
Kom igång med er kommunikation
Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.