Det är många SEO-ord som kan vara svåra att förstå sig på. Men samtidigt är SEO avgörande för ett företags nåbarhet på webben. Sökoptimering handlar om att relevant innehåll visas för den publik som söker en viss typ av innehåll.
Här presenteras en SEO-ordlista med de vanligaste orden.
SEO
Är en förkortning från engelskan, search engine optimization. Vanliga ord att använda på svenska är SEO eller sökoptimering. Det handlar alltså om att optimera en hemsida för sökmotorer, exempelvis Google som är den överlägset största.
SEM
Är en förkortning för search engine marketing, en form av marknadsföring på internet. Det innebär bland annat att marknadsföra webbsidan och öka trafiken genom SEO, sökresultat, sidstruktur och innehåll.
Rankning
Att ranka högt på Google betyder att ni vill synas bland de första sökresultaten. Ju högre upp ert företag syns desto större chans att någon klickar sig vidare till hemsidan.
Lokal SEO
Är avgörande för de företag som verkar på en lokal marknad. Fokus ligger på att synas i lokala resultatlistor på en specifik plats där kunden befinner sig. På så sätt kan kunden nå er när ni behövs.
Här kan ni läsa bästa SEO-guiden för lokal SEO.
Sökresultat/SERP
När ni gör en sökning på exempelvis Google så är alla hemsidor som dyker upp i listan där vad man kallar för sökresultat. Det resultat ni får av en sökning när ni exempelvis söker på SEO-ordlista. Ibland används det engelska ordet SERP (Search Engine Result Page). De klickbara länkarna i sökresultatet som inte är annonser kallas för organiskt sökresultat.
Google Ads (fd. Google AdWords)
Marknadsplatsen Google Ads används för att betala för topplaceringar i sökflödet. Genom Google Ads köper man specifika sökord. Det innebär att en sökning på Google visar ett par annonser på de första raderna. De är köpta, men många sökord är fortfarande lätta att ranka genom organiskt sök.
Då det är budgivning som gäller drar priserna gärna iväg för konkurrensutsatta och populära sökord som exempelvis biluthyrning, hotell och flygresor. Här gäller det att vara lite försiktig så att de som klickar faktiskt är en potentiell kund. Annars bränner ni snabbt en stor budget på fel målgrupp.
Nyckelord
Ibland används sökord eller engelskans keyword. Det är det ord eller mening som ert företag ”vill synas på” och alltså optimera sin text för.
Exempel: Greatness PR vill att potentiella nya kunder ska hitta till webbplatsen. Då kan nyckelord i en nyhet exempelvis vara ”SEO-ordlista”. När detta nyckelord optimeras är det viktigt att använda just det i rubrik, inledning och text.
Rubrik och underrubrik
Rubrik kallas ibland för H1. Det är huvudrubriken på varje sida, något som definieras i koden som Google läser. Underrubriker kan kallas för H2, H3, H4 och så vidare, och används i löpande text. Underrubriker är ett sätt att strukturera upp texten, något både Google och läsare gillar.
ALT-text
Det är texten som används för att beskriva för Google vad som finns på en bild, alltså Googles sätt att ”läsa bilden”. I WordPress skriver ni in den här texten under Alternerande text när ni lägger till en bild. I Squarespace måste ni lägga in den som caption-text, men ni kan välja att inte ha den visad.
Responsiv webbplats
Responsiv webbplats innebär att hemsidans layout anpassas efter vilken enhet besökaren använder (mobil, läsplatta eller desktop), och skärmens storlek.
Ankartext, interna & externa länkar
Interna länkar är när ni länkar inom sajten, exempelvis till andra undersidor eller blogginlägg som ligger på samma hemsida. Externa länkar är när ni länkar till en helt annan sajt. Google gillar båda två. Ankartext är den text som utgör själva länken. Här länkas nu till en nyhet om heta SEO-trender.
Landningssidor
Landningssida är den sida en användare landar på när denne kommer utifrån. Detta är ofta startsidan, eller en intressant nyhet på er hemsida. Med rätt landningssida kan konverteringen bli högre då de möter relevant information som svarar på just deras frågor.
Läs mer: Så optimerar du Facebook-kampanjen i tre steg
Röstsökning
Är något som blir allt mer vanligt. Alltså att man söker efter information genom att prata in frågan. Det är viktigt att tänka på när man väljer nyckelord. Använd ord som vem, vad, när, var, varför och hur. Exempelvis ”Var hittar jag en SEO-ordlista för nybörjare”.
Leads & konvertering
Leads är potentiella kunder. Konvertering handlar om att få dina besökare att göra det ni vill på er sajt, landningssida eller app. Exempelvis ett köp, en anmälan, en bokning eller liknande.
Google My Business
GMB är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper er att visa upp er företagsprofil och egen webbplats på Google Sök och Maps. Något som är viktigt för bland annat lokal SEO.
I denna SEO-ordlista har vi listat några av de vanligaste orden. Men det finns betydligt fler att lära sig. Sökoptimering är både kostnadseffektivt och hållbart och kan innebära stora fördelar för verksamheten.
SEO-guide
Vill ni ha hjälp med att utveckla er strategi för sökmotoroptimering – Ring oss på 010- 209 40 10 eller kontakta Fredrik Lagerström på fredrik.lagerstrom@greatness.se, 070 649 68 55.