29 oktober 2020

PR, Varumärke

Två sorters kommunikation alla företag måste ha koll på

Två barn som gör baskommunikation och uppsökande kommunikation

Det är skillnad på baskommunikation och uppsökande kommunikation. Alla nyheter, texter, filmer och bilder som ert företag lägger på egna digitala kanaler som webbplatsen, bygger en bas av information som gör er tillgängliga och sökbara. Använder ni rätt ord, formuleringar och i allmänhet producerar intressant material så kommer fler att hitta till er och bilda sig en uppfattning om er.

Denna sorts information kallas baskommunikation vilket omfattar allt ni publicerar för att locka intressenter, svara på frågor eller få dem intresserade att gå vidare till att ta kontakt med er. Baskommunikation är kärnan i alla företags och organisationers kommunikation, just för att den är källan till all officiell information. Webbplatsen är navet som omvärlden besöker för att veta mer.

Uppsökande kommunikation är på motsvarande sätt all information som ett företag distribuerar eller skickar ut med ett uppsökande syfte och för att skapa någon effekt. Metoderna kan variera med allt från köpt annonsering på sociala medier eller Google till pressmeddelandeutskick eller webbinarier. Målsättningar kan till exempel vara att skapa kännedom, utbilda om er verksamhet, era produkter och tjänster eller för att få personlig kontakt. Samma tankesätt och metodik fungerar oavsett om det är företagskommunikation, marknadskommunikation, employer branding, samhällskommunikation, PA-kommunikation eller IR-kommunikation.

Läs också: 3 vanliga fallgropar på vägen mot att bygga varumärke – och så här undviker ni dem

Tänk att ni gör en kampanj på sociala medier för att hitta nya kunder, uppsökande kommunikation. De som ser kampanjen, klickar på länken till landningssidan och blir nyfikna på er, kommer kanske att surfa vidare till er webbplats. Där har ni er baskommunikation och ni har ett gyllene tillfälle att både ge svar, utbilda i ert varumärke och värdeerbjudande, och börja bygga en ny affärsrelation online. Det gäller oavsett om det är en ny kund, medarbetare, partnerföretag, leverantör eller bara en intresserad medborgare.

Ett pressmeddelande som distribueras till bransch och medier är uppsökande kommunikation, samma pressmeddelande som publiceras på er webbplats och länkas organiskt i era sociala kanaler utgör baskommunikation.

Vill ni få hjälp att granska om er webbplats och digitala kanaler fungerar som baskommunikation, eller vill ni skapa värdeskapande uppsökande kommunikation? Då är ni välkomna att kontakta magnus.sjoback@greatness.se eller 070-445 15 99 (alternativt boka kostnadsfri rådgivning 30 min).