Företag måste leva som de lär och ta ansvar för sin omvärld, åtminstone om de vill attrahera nya talanger och kompetens. Det fick Frankrikes näringsliv nyligen tydliga signaler om när 20 000 studenter vid landets främsta lärosäten gick ut i ett manifest där de vägrar ta anställning hos företag som på ett eller annat sätt ägnar sig åt omfattande miljöförstörelse.
Studenternas ställningstagande är ännu ett tecken på att miljö- och samhällsengagemang blir allt viktigare för att locka till sig unga talanger. I en undersökning från 2016 svarade över 90 procent av de deltagande ekonomstudenterna att de skulle välja en lägre lön för att kunna arbeta på ett företag som tar samhällsansvar. Företag som inte har ett uttalat miljö- eller samhällsengagemang riskerar alltså att drabbas av både arbetskraft- och kompetensbrist.
Ett aktivt och uppriktigt samhällsengagemang är idag alltså både en nödvändighet och en konkurrensfördel, både för att kunna rekrytera nödvändig kompetens och hjälpa potentiella kunder att bilda sig en uppfattning om verksamheten.
Greatness PR hjälper företag att paketera och sprida samhällsengagemang till omvärlden. Läs mer här eller hör av er till Sara Hadgu på sara.hadgu@greatness.se eller telefon 010-209 40 10.