Både publicitet, pr och SEO är i dag minst lika viktiga för framgångsrik räckvidd. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi. Här kommer nio handfasta SEO-tips med publicitet som verktyg.
Länkar & exponering
Högkvalitativa länkar är fortfarande en av de viktigaste rankingsfaktorerna på Google och andra sökoptimerare. Men att få riktigt bra länkar blir allt svårare, då kan publicitet, pr och SEO tillsammans åstadkomma just det. Genom framgångsrikt pr-arbete kan ni få högkvalitativa länkar från exempelvis etablerade nyhetssajter, branschpress eller stora bloggar.
– Har ni varit med i DN, SVT Nyheter eller Dagens media? Bra! Om er publicitet varit framgångsrik när det gäller att få exponering – visa upp det i era egna kanaler. Om en potentiell kund ser det är sannolikheten större för ett köp eller samarbete.
– Många gör dock misstaget att förvänta sig rapportering i stora nationella medier. Fundera först på vem ni vill nå. Gör sedan research för att ta reda på vilka som skriver till just den målgruppen.
Nyckelord & varumärkesidentitet
Högkvalitativt innehåll är nyckeln till bättre rakning genom sökfunktioner. När man bygger en innehållsstrategi kan det vara värdefullt att kombinera publicitet, pr och SEO. Genom att bara använda rätt nyckelord kunde man förr ofta maxa SEO och nyckelord är fortfarande en avgörande framgångsfaktor när det kommer till SEO, men inte med lika stor påverkan.
– I publicitet-syfte kan man tänka på att nyckelorden ska gå i linje med företagets ämnen och budskap. Google favoriserar ofta stora varumärken, vilket gör det viktigt för er att etablera ert företag som ett varumärke.
– De valda nyckelorden kan sedan användas i pressmeddelanden, sociala medier och intervjuer eller när ni gästbloggar. Då blir dessa nyckelord synonyma med ert varumärke. När människor söker efter ert varumärke med dessa ord visas er hemsida i resultatlistan.
– Lokal förankring är starkt kopplat till trovärdighet vilket är något som Googles algoritmer försöker inkludera. Exempelvis Google My business och Google Maps fungerar som en konkurrensfördel och barriär varumärken emellan. Så i denna text kan man exempelvis få med nyckelorden SEO Göteborg.
LÄS MER: SEO guide: 6 vanliga misstag som är lätta att åtgärda
Influensers, rykte & recensioner
Influensers kan stärka ert varumärke och öka medvetenheten om dess existens. SEO-experter menar att sociala signaler har stark påverkan på er rankning.
– Att få influensers att dela ert innehåll leder till att läsarna blir nyfikna och sedan söker efter ert innehåll.
– Om personer inte är bekanta med ert varumärke gör de oftast en snabb sökning för att titta efter recensioner. Förhoppningsvis gör ni ett bra jobb vilket resulterar i positiva omnämnanden. Med framgångsrik pr-arbete är det större sannolikhet att influensers förstasidor innehåller pressreleaser och intervjuer där ditt varumärke nämns.
Pressmeddelanden 2.0
Att skriva pressmeddelanden är ett bekant verktyg för pr-konsulten. Men genom att SEO-anpassa innehållet kan man påverka rakningen.
– Genom SEO kan man inkludera exempelvis bilder, tv och sociala medier för att uppmuntra delningar. Genom nyckelord kan man förbättra rankningen och därmed ens egen webbsajt.
– Tänk kreativt, ett pressmeddelande med interaktiva lösningar kommer ge en bredare inverkan på er omvärld. Publicitet, pr och SEO går hand i hand. Att haka på trender och samtalsämnen genom kampanjer är ett sådant sätt. Men att skriva högkvalitativt innehåll och rikta det till en genomtänkt målgrupp är fortfarande A och O.
SEO-guide
Vill ni ha hjälp med att utveckla er strategi för sökmotoroptimering – Ring oss på 010- 209 40 10 eller kontakta Fredrik Lagerström på fredrik.lagerstrom@greatness.se 070 649 68 55.